בעיות התנהגות אצל ילדים

חיפשת מדריך בעברית על התמודדות עם ילדים עם בעיות התנהגות?
הגעת למקום הנכון.

בעיות התנהגות אצל ילדים איור

מפעוט ועד מתבגר: בעיות התנהגות אצל ילדים

"כל כך קטן וכבר הוא מופרע", "איך שהיא גדלה לא מפסיקה להשתולל", "נכנס לבית ספר ופתאום עושה בעיות" – הורים רבים שומעים את המשפטים הללו על הילדים שלהם, לרוב תוך מתן ביקורת לא מחמיאה.

אבל אם חשבתם להתעלם ולומר לעצמכם שזאת רק תקופה או עניין של גיל, שימו לב: גם בעיות התנהגות בגיל 3 יכולות להחמיר ולהתפתח להפרעת התנהגות אצל ילדים בוגרים.

לפיכך חשוב לשים לב לסימני הפרעות התנהגות אצל ילדים בכל הגילאים, לרכוש כלים מתאימים להתמודדות ובמקרה הצורך לפנות לאנשי מקצוע העוסקים באבחון וטיפול בבעיות התנהגות אצל ילדים.

בעיות התנהגות אצל ילדים בגיל הרך

אמנם בעיות התנהגות בגיל 4 או 5 יכולות להיות גם סימן לבחינת גבולות, צעד התפתחותי תקין אצל פעוטות, אך ישנן הפרעות התנהגות אשר חורגות מהנורמה ויש לתת לסימנים שלהן את תשומת הלב הראויה.

למשל סימנים של חוסר כבוד, גם לסביבה הקרובה וגם לבעלי סמכות או לזרים ברחוב. זה יכול להתבטא בקללות, שמות גנאי, לעג והעלבה וגם התנהגות פוגענית שמביעה זלזול, כמו למשל זריקת חפצים או לכלוך וכדומה.

בנוסף, סימנים להתרסה גלויה. למשל כאשר פעוט עושה בכוונה דבר מה שהוא יודע שאסור, תוך שהוא מפגין עקשנות אל מול ההורה, או מתעלם מדברי ההורה ומסרב לעשות כבקשותיו.

בעיות התנהגות אצל ילדים בגן

בגילאי גן, כלומר עד גיל 6, בעיות התנהגות אצל ילדים יכולות להתבטא בסרבנות אוכל ובררנות שמגיעים למלחמות של ממש ו"מאבקי כוחות".

גם בעיית התנהגות של בכי קיצוני, חזק ורם מעבר לכל פרופורציה, יכולה להוות סימן אזהרה בייחוד כאשר ההורה מגיב לבכי באופן מיידי ומחזק בפני הילד את ההבנה שכך הוא מקבל את דרישותיו.

התנהגות לא שיתופית במשחקים ויצירת ריבים ואלימות עם ילדים אחרים בגן, אף הן מוגדרות כהתנהגויות לא הולמות שיכולות ליצור הרגלים שליליים ואווירה אנטי-סוציאלית סביב הילד.

בעיות התנהגות אצל ילדים בבית הספר

כאשר הילד מתבגר מעט יותר ומתחיל ללכת למסגרת עם דרישות גבוהות יותר, הפרעות ההתנהגות אצל ילדים עלולות לעבור לרמת מורכבות גבוהה יותר.

אם למשל היו התפרצויות זעם בגילאי הגן, בתקופת בית הספר הן עלולות להחמיר ולהתבטא כבעיות התנהגות בכיתה כמו הפרעה ממשית למהלך השיעור והעמקת התנגדות מול מורה או מול שאר ילדי הכיתה.

גם מחוץ למסגרת, ילדים עלולים לשקר להוריהם בנוגע להכנת מטלות שונות, או לסרב לבצע אותן מלכתחילה תוך התעקשות להישאר מול הטלוויזיה, הטלפון או המחשב.

בעיות התנהגות אצל ילדים תמונה

התמודדות עם ילדים עם בעיות התנהגות

כיצד מתמודדים עם הפרעות ההתנהגות שצוינו? להלן מספר דרכים לטיפול בבעיות התנהגות אצל ילדים:

1. להדגיש את חשיבות ערכי הכבוד לזולת, להסביר כמה נעים זה להרגיש שמכבדים אותך וכמה ראוי להתנהג באותו האופן בחזרה.

2. להטמיע ערכים של חשיבה על האחר ועל הסביבה, על האחריות האישית שיש לכל אחד על אורח חייו – לפעוטות וילדים ניתן להמחיש זאת באמצעות ספר, שיר או משחק.

3. כדי להתמודד מול התנהגות מתריסה, יש להזהיר פעם אחת ולפעול בעקביות כדי לא להגיע למצב של איום ללא יישום, מה שמפחית מהסמכות של ההורה.

4. להסביר את ההיגיון מאחורי אכילה נכונה ובריאה, משחק תוך שיתוף פעולה והתנהגות חברית, כך שהילד יבין את מהות ההתנהגות הנכונה ולא רק מה "אסור" או "צריך".

5. לתת חיזוקים חיוביים עבור התנהגות ראויה, כמו למשל דיבור במקום בכי, התמודדות מאופקת עם רגשות מציפים, אמירת האמת וביצוע מטלות בזמן.

אבחון התנהגותי לילדים

טיפול בילדים עם בעיות התנהגות מתחיל קודם כל באבחון. בעיית התנהגות אצל ילדים יכולה להיראות לעיתים זמנית, לכן הגעה לאבחון מומלצת כאשר נראה ילד עם בעיות התנהגות למשך חצי שנה לפחות, לרוב ביותר ממסגרת אחת – למשל גם בבית הספר וגם בבית.

לאחר ביצוע אבחון שיאתר את הפרעת ההתנהגות הספציפית, יהיה ניתן לבחור דרכי טיפול מול אנשי מקצוע המוסמכים לטיפול בבעיות התנהגות אצל ילדים, וכך לשפר את איכות החיים גם של הילד, של המשפחה ושל הסביבה כולה.