בעיות רגשיות אצל בני נוער

חיפשת מדריך בעברית על טיפול בבעיות רגשיות בגיל ההתבגרות?
הגעת למקום הנכון.

בעיות רגשיות אצל בני נוער איור

מדוע ילדים נוטים לפתח בעיות רגשיות דווקא בגיל ההתבגרות?

בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות הן עניין נפוץ למדי. תקופת ההתבגרות היא תקופה מאתגרת ומורכבת, תקופה של שינויים אדירים בחיי המתבגרים. לפתע רמת הציפיות והדרישות מהם עולה באופן משמעותי, הם מתמודדים עם שינויים גופניים, רגשיים ומיניים, והם נמצאים בתקופת מעבר מתמדת. הם מחפשים את מקומם בעולם ובחברה ומנסים להגדיר את עצמם.

הקשיים והאתגרים הללו מעוררים גם בעיות רגשיות וקשיים רגשיים מגוונים מאוד. אלו יכולות ויכולים לבוא לידי ביטוי באמצעות הפרעות בהתנהגות, הימנעות ממפגשים חברתיים, ירידה בציונים, תחושות של חרדה, סטרס ודיכאון, תגובות רגשיות קשות, ביטחון עצמי נמוך – ועוד. הם אמנם כבר לא ילדים, אך הם עדיין מתעצבים ומתפתחים ללא הרף, וטיפול רגשי נכון ומדויק יספק להם כלים לצלוח משברים בהווה ובעתיד.

3 סוגים של בעיות רגשיות נפוצות אצל מתבגרים

קיים מספר רב של בעיות רגשיות אצל מתבגרים. ביניהן ניתן לכלול את הבעיות הנפוצות הבאות:

1. הפרעות נפשיות בגיל ההתבגרות – בני נוער רבים מתמודדים עם חרדה והפרעות חרדה, עם שינויים רגשיים תכופים במצב-הרוח ועם דיכאון, וכמו כן גם עם הפרעות אישיות שונות.

2. הפרעות אכילה – בעיות של דימוי גוף הן עניין שכיח מאוד בקרב בני נוער. כתוצאה מכך יכולות להתפתח אצלם הפרעות ותופעות כגון בולימיה, אנורקסיה, אכילה כפייתית ואכילה רגשית.

3. בעיות חברתיות בגיל ההתבגרות – בני נוער עלולים לסבול מהשלכותיהם של חרם, נידוי ובריונות, להימנע מלהגיע לבית הספר ולהתקשות בפיתוח קשרים וחברויות. מאידך, בני נוער אחרים עלולים לגלות בעיות התנהגות, כולל אלימות פיסית או מילולית במצבים שונים.

טיפול בבעיות רגשיות בגיל ההתבגרות לפי אזור מגורים

מדוע בני נוער לא משתפים אתכם כשהם מתמודדים עם בעיות רגשיות?

בני נוער רבים לא נוטים לשתף את הסביבה הקרובה שלהם, ובפרט לא את ההורים – השייכים לדור אחר. בני נוער מרגישים שלא מבינים אותם, ושגם אם הם יסבירו את שעובר עליהם – עדיין לא יבינו אותם. בחלק מהמקרים הם חוששים או מתביישים לשתף, והם מיומנים יותר בהסתרה של בעיות רגשיות מאשר ילדים.

על מנת לזהות בהצלחה בעיות רגשיות אצל מתבגרים, יש לשים לב אליהם ולשינויים ברורים בהתנהגות ובהתנהלות שלהם, לפנות אליהם באופן אקטיבי, לשאול לשלומם, לנסות לפתח איתם שיח הדדי, ובמידת הצורך גם לשאול חברים ומורים. כל אינדיקציה ופיסת מידע יעזרו בזיהוי הפרעות רגשיות והתנהגותיות איתן הם מתמודדים.

טכניקות טיפול בבעיות רגשיות אצל מתבגרים בישראל

קיימים סוגי טיפול ושיטות טיפול שונים ושונות לטיפול בבעיות רגשיות אצל בני נוער. הם ניתנים בידי פסיכולוגים, פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים, פסיכותרפיסטים, מאמנים ומטפלים רגשיים. חלקם מתמחים באופן ספציפי בעבודה עם בני נוער, וכל אחד מהם מיישם סוגים שונים של טיפול.

טיפול לגיל ההתבגרות יכול להתבצע בקליניקה, בבית וגם אונליין, לכלול כלים טיפוליים כגון טיפול רגשי CBT, טיפול פסיכו-דינאמי, טיפול רגשי באומנות וטיפול רגשי בנוירופידבק, והתאמת הטיפול המתאים למטופל היא קריטית בכל הקשור לסיכויי ההצלחה של הטיפול.

בעיות רגשיות אצל בני נוער תמונה

האם ניתן להעריך מראש את הצלחתו של טיפול בבעיות רגשיות בגיל ההתבגרות?

זוהי שאלה חשובה מאוד. בחירת המטפל או המטפלת המתאימים ביותר יכולה לעשות הבדל של שמיים וארץ, ולקבוע האם הטיפול ינחל הצלחה או שלא. להלן מספר פרמטרים חשובים להתחשב בהם בעת ביצוע הבחירה:

הכשרה – מומלץ להעדיף מטפלים שעברו, בנוסף להכשרה שלהם כמטפלים, גם הכשרה ספציפית בטיפול בבני נוער – ולא לחילופין בילדים או במבוגרים.

ניסיון – מלבד סוגיית ההכשרה עצמה, לרוב מומלץ לתת עדיפות למטפלים בעלי ניסיון ממשי ורב בעבודה עם בני נוער.

סוג ושיטת הטיפול – את סוג ושיטת הטיפול יש להתאים לכל מטופל באופן ספציפי, בהתחשב בבעיה הרגשית איתה הוא מתמודד, גילו, רצונותיו – וכדומה. יש לבחור מטפל רגשי או מטפלת רגשית שמעניקים את סוג ושיטת הטיפול הרצויים עבור המתבגר.

המלצות – תמיד טוב לבדוק המלצות שניתנו על ידי פציינטים קודמים ולבחור מטפלים רגשיים מומלצים.

רשימת המטפלים באתר – באתר קיימת רשימת מטפלים עשירה ומגוונת, וכדאי מאוד לבדוק אותה לעומק.