טיפול רגשי באוטיזם

חיפשת מדריך בעברית על שיטות טיפול באוטיזם?
הגעת למקום הנכון.

טיפול רגשי באוטיזם איור

כיצד טיפול רגשי יכול לשפר את איכות החיים של אנשים המתמודדים עם אוטיזם?

הבשורה על הימצאות הילד על הספקטרום האוטיסטי עשויה להיות קשה מנשוא עבור ההורים המודאגים. הם דואגים לרווחתו של הילד, לעתידו ולהשתלבותו בחברה, וגם לאופנים השונים בהם הבשורה החדשה, שהופיעה בחייהם כרעם ביום בהיר, תשפיע על אורח החיים שלהם עצמם. הספקטרום האוטיסטי כולל 5 תסמונות שונות, לרבות אוטיזם קלאסי.

אנשים הנמצאים על הספקטרום מאופיינים בקושי ביצירת קשרים בינאישיים, בדפוסי התנהגות חזרתיים ו/או יוצאי-דופן, קושי בקריאת פנים, קושי בהבעת רגשות, בעיות בוויסות רגשי וחושי – ועוד. טיפול רגשי באוטיזם יפעל לשינוי דפוסי התנהגות שליליים או בלתי-פרודוקטיביים, הרחבת היכולות החברתיות, שיפור הוויסות הרגשי והחושי וישאף להעניק למטופל סביבה בה ירגיש בטוח להביע את עצמו גם ללא מילים.

סוגי טיפול רגשי לילדים על הספקטרום האוטיסטי

ניתן להעניק טיפול רגשי לילדים על הספקטרום האוטיסטי ברמות תפקוד שונות. באופן כללי, ניתן לשלב טיפולים רגשיים, ולהשיג שיפור ברמת התפקודית, התקשורתית וההתנהגותית, בין היתר באמצעות טיפול בסוגי האוטיזם הבאים:

טיפול באוטיזם קלאסי – טיפולים רגשיים שונים, לרבות טיפול בהבעה ויצירה, טיפול באומנות וטיפול בעזרת בעלי חיים, עוזרים לאנשים בעלי קושי להביע את עצמם במילים. בנוסף, הם מרגיעים, משפרים את הקואורדינציה ומפחיתים בתדירות חזרתם של דפוסי התנהגות מזיקים.

טיפול בתסמונת אספרגר – באמצעות טיפול בנוירופידבק וטיפול בעזרת בעלי חיים, ניתן לשפר את התקשורת הבין-אישית של המטופלים, לשנות דפוסי התנהגות ולעצב התנהגות, לשפר את היכולות המוטוריות, לשפר את יכולת הוויסות הרגשי, להפחית בעוצמת ובתדירות הופעתם של רגשות שליליים – ועוד.

טיפול בתסמונת רט – באמצעות טיפולים כגון טיפול במשחק וטיפול במוזיקה, ניתן לשפר בקרב המתמודדים עם תסמונת רט את הקואורדינציה, היכולות המוטוריות, רמת התקשורת, יכולות ההבעה העצמית והשימוש בשפה, ולהוריד מעוצמתם ותדירותם של דפוסי התנהגות בעייתיים.

מדוע מומלץ להתחיל טיפול באוטיזם כבר בגיל הרך?

תסמיני האוטיזם מתחילים להופיע בסביבות גיל שנה וחצי. במידה ואתם מזהים שילדיכם אינו מתפתח כמו שניתן לצפות ממנו בהתאם לגילו, וביחס לבני גילו, ובפרט בכל הקשור להתפתחות השפה ויכולות התקשורת הבינאישית, מומלץ לפנות לקבלת טיפול רגשי באוטיזם כבר בגיל הרך. אלו הם התסמינים העיקריים להם יש לשים לב:

קשיים משמעותיים ביצירת תקשורת בין-אישית – ילדים ופעוטות שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי מתקשים לרוב בסוגיות כגון יצירת קשר עין, הבעה באמצעות מילים והבנת מחוות גופניות והבעות פנים. באופן כללי, הם מתקשים ביצירת חברויות וקשרים בינאישיים, ומתקשים הן להביע את עצמם באופנים שונים והן להבין אחרים.

התנהגות חזרתית ויוצאת-דופן – אוטיזם מאופיין בדפוסי התנהגות חזרתיים ובלתי-שגרתיים, כמו למשל תנועות ידיים משונות שחוזרות על עצמן, נדנוד של חלקים שונים בגוף, חזרה אחר משפטים, רעיונות ונושאי שיחה, סידור משחקים באופן מסוים – ועוד.

קושי בקבלת שינויים – ילדים על הספקטרום האוטיסטי נוטים להפגין התנהגות נוקשה, מתקשים מאוד לקבל שינויים ושומרים באופן קפדני במיוחד על השגרה שלהם.

3 שיטות טיפול באוטיזם אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים

קיימות מספר שיטות טיפול באוטיזם שבהן ניתן להיעזר על מנת להחיל שינוי בחייהם של אנשים המתמודדים עם אוטיזם, לעזור להם להשתלב טוב יותר בחברה ולתפקד טוב יותר:

1. טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים – טיפול הכולל גם בעל חיים שעבר הכשרה טיפולית, ובאמצעותו ניתן להעניק למטופלים סביבה בטוחה, בה יוכלו לתקשר באופן שאינו מילולי, לשפר את התקשורת הבינאישית וללמוד כיצד לפתח אינטראקציה קרובה ואוהבת.

2. טיפול רגשי באומנות – באמצעות כלים אמנותיים ניתן להתגבר על המכשול המילולי, ולעזור למטופלים להביע את עצמם באופן סימבולי ואמנותי, לשפר את הוויסות הרגשי, לרכוש תובנות אישיות, לשפר את הקואורדינציה והשליטה בגוף ולהפחית בהישנותם של רגשות שליליים.

3. טיפול רגשי במשחק – באמצעות משחקים שונים ניתן לעזור לילד עם אוטיזם בכל הקשור לוויסות רגשי, שיפור השליטה בגוף, קידום תהליכים קוגניטיביים ושיפור היכולת שלו ליצור אינטראקציה חברתית.

טיפול רגשי באוטיזם תמונה

אילו מטפלים רגשיים מתאימים לצורך טיפול באוטיזם?

מטפלים רגשיים הם אנשי מקצוע שרכשו ידע, ניסיון והכשרה מעשית במתן שיטות שונות של טיפול באוטיזם. בבואכם לבחור איש מקצוע מתאים לטיפול רגשי באוטיזם, יש לחפש מטפלים רגשיים המתמחים בעבודה עם ילדים המתמודדים עם הפרעות תקשורת, ילדים על הספקטרום וילדים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד, ובאופן כללי מטפלים בעלי הכשרה רלוונטית לטיפול בסוגי אוטיזם שונים.

בנוסף, כדאי לחפש מטפלים בעלי ניסיון בעבודה עם שכבת הגיל הרלוונטית למקרה שלכם. לבסוף, מומלץ לחפש מטפלים שמגיעים עם המלצות מצד הורים ולהיעזר ברשימת המטפלים העשירה הקיימת באתר.