בעיות רגשיות אצל מבוגרים

חיפשת מדריך בעברית על טיפול בבעיות רגשיות אצל מבוגרים?
הגעת למקום הנכון.

בעיות רגשיות אצל מבוגרים איור

מדוע מבוגרים נמצאים בסיכון מוגבר לפתח בעיות רגשיות?

לעיתים מצופה מאנשים בוגרים ומבוגרים להתנהל משל היו סופרמנים – אנשי-על. אנשים שלא מתמודדים עם בעיות, אלא עוזרים לאחרים לפתור בעיות, אנשים שצריכים לטפל באינספור סוגים של מטלות, לדאוג לפרנסה, לטפל בילדים, לטפח קריירה. בפועל, מרוב לחצים ומעמסות, מבוגרים רבים מתמודדים עם משברים רגשיים קשים ולעיתים אף קשים מנשוא.

מלבד משברים שהם עשויים לעבור בהווה, הם עודם סוחבים איתם גם מכאובים וקשיים מן העבר, וככל שהשנים נוקפות, ולא מטפלים בבעיות רגשיות שבהן יש לטפל – הן בהחלט עלולות להחמיר. באופן זה קשיים מן ההווה וקשיים מן העבר חוברים להם יחדיו, מקשים על ניהול אורח חיים תקין ועל יצירת שגרה המאופיינת ברווחה אישית ובאיכות חיים גבוהה.

כיצד בעיות רגשיות אצל מבוגרים באות לידי ביטוי?

מבוגרים עשויים להתמודד עם קשת רחבה של בעיות רגשיות בעלות אופי שונה ודרכי ביטוי שונות, חלקן זמניות וחלקן קבועות. בין הנפוצות שבהן ניתן לציין:

הפרעות נפשיות אצל מבוגרים – בשל הלחצים הדוחקים בהם, וקונפליקטים בלתי-פתורים שמקורם בחוויות והתנסויות מן העבר, מבוגרים רבים מתמודדים עם בעיות נפשיות, כמו הפרעות חרדה ודיכאון מסוגים שונים.

התמודדות עם משברים – אנשים מבוגרים מתמודדים עם משברים בנישואין, משברים הקשורים לאובדן אישי, משברי אמצע-חיים, משבר בעקבות פרידה, משברים מקצועיים במקום העבודה – ואחרים.

התמכרויות – אנשים מבוגרים עשויים למצוא מפלט בחומרים מסוגים שונים, ולהתמכר לאלכוהול, לאוכל, להימורים ולסמים. התמכרויות אלו מדרדרות בזריזות את איכות החיים, הן של האדם המכור והן של הסביבה הקרובה שלו.

זיהוי בעיות רגשיות, חברתיות והתנהגותיות אצל מבוגרים

מבוגרים מסוגלים לבטא את עצמם היטב במילים, ופעמים רבות אכן יפנו בעצמם לקבלת טיפול רגשי או יבחרו לשתף אדם קרוב בחוויות הרגשיות שהם עוברים. מאידך, מבוגרים רבים עשויים לחוש בושה או לחוש שהם יתנהגו באנוכיות או בילדותיות אם יפנו לטיפול בבעיות חברתיות או בעיות התנהגות. הם עשויים לחשוב שפנייה לטיפול תהיה בגדר חוסר אחריות כלפי הילדים שלהם.

על מנת לזהות בעיות רגשיות אצל מבוגרים, חשוב להיות קשוב אליהם ולניואנסים של דפוסי ההתנהגות שלהם, לשים לב לשינויים במצב-הרוח, שינויים בחיוניות ושינויים בהתנהלות החברתית. במידה וקיים חשש לקיום בעיה רגשית מהותית, מומלץ לפנות אליהם ולשאול לשלומם ולנסות לברר האם אכן קיימת בעיה רגשית.

אפשרויות טיפול בבעיות רגשיות אצל מבוגרים בישראל

מרבית אנשי המקצוע העוסקים בטיפול בישראל מספקים מענה לאנשים בוגרים ומבוגרים. אלו הם פסיכואנליטיקאים, פסיכותרפיסטים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מטפלים רגשיים ופסיכיאטרים. כל אחד מהם מתמחה בסוגים שונים ובשיטות שונות של טיפול.

טיפול בבעיות רגשיות אצל מבוגרים עשוי להשתמש בכלים טיפוליים כגון טיפול רגשי CBT, טיפול פסיכואנליטי, טיפול פסיכו-דינאמי וטיפול רגשי בנוירופידבק, ולהתבצע בקליניקה או אף בבית המטופל.

בעיות רגשיות אצל מבוגרים תמונה

5 פרמטרים שכדאי להתחשב בהם בעת בחירת טיפול בבעיות רגשיות אצל מבוגרים

בחירת איש המקצוע המתאים משפיעה רבות על סיכויי ההצלחה של הטיפול. להלן מספר פרמטרים שבהם כדאי להתחשב כשניגשים לבחור מטפלת רגשית או מטפל רגשי למבוגרים:

הכשרה – חשוב להיעזר במטפלים מוסמכים בלבד, שעברו הכשרה מקצועית ואינטנסיבית במתן טיפול רגשי.

ניסיון – מטפלים שונים עובדים עם קבוצות גיל שונות באוכלוסייה, לכן כדאי לבחור במטפלים בעלי ניסיון רב בעבודה עם אנשים בוגרים ומבוגרים.

סוג ושיטת הטיפול – ישנם סוגי טיפול שמתאימים יותר למבוגרים, כמו טיפול פסיכואנליטי, ובאופן כללי מומלץ להתאים את סוג ושיטת הטיפול לכל מטופל באופן ספציפי. לכן חשוב גם לבחור מטפל או מטפלת שמתמחים בסוג ובשיטת הטיפול המתאימים לאותו המקרה.

המלצות – כדאי לבחור אנשי מקצוע שמגיעים עם המלצות חמות מצד פציינטים קודמים.

רשימת המטפלים באתר – באתר שלנו תמצאו רשימה עשירה ומגוונת של מטפלים מומלצים ומנוסים במתן כל סוגי הטיפול הרגשי, וכדאי מאוד להיעזר בה.