טיפול רגשי בגיל הרך

חיפשת מטפלת רגשית או מטפל רגשי לגיל הרך?
הגעת למקום הנכון.

טיפול רגשי בגיל הרך איור

אילו סוגיות מצריכות קבלת טיפול רגשי בגיל הרך?

טיפול רגשי בגיל הרך כולל מספר טיפולים שמטרתם לטפל בפעוטות ובילדים עד גיל 6, והוא כולל סוגי טיפולים רגשיים כגון טיפול דיאדי, הדרכת הורים, טיפול באמנות וטיפול במשחק. באמצעותו יכולים ילדים צעירים מאוד, שטרם התפתחו באופן מלא מבחינה ורבאלית וקוגניטיבית, להביע את עצמם באופן יעיל למדי.

ילדים בגיל הרך עשויים להתמודד עם מגוון סוגיות בהתאם לנסיבות חייהם המשתנות. אלו יכולות לכלול גם גירושין, מעבר דירה ואובדן או פרידה מדמות קרובה. בשל יכולת ההבעה העצמית המוגבלת שלהם בגיל הרך, הם עשויים להגיב באופן מעט מוקצן, שבא לידי ביטוי בצורה של התקפי בכי וזעם, הפרעות בשינה, קשיי התפתחות שונים, חרדת נטישה, קשיים חברתיים במסגרת החינוכית – ועוד.

טיפול בגיל הרך הוא בעל חשיבות מכרעת בהתפתחות הילד. בגילים אלו הילד נמצא בשיא התפתחותו והוא סופג רבות מהסביבה שלו. הוא לומד, הוא מתעצב והוא חווה חוויות שילוו אותו למשך שארית חייו, וכל אחת מהן מותירה בו חותם. הקשיים השונים משפיעים גם עליו וגם על הוריו ואחיו, וטיפול רגשי בגיל הרך ישפר את אורח החיים והרווחה של כל בני המשפחה.

מתי מומלץ לפנות לקבלת טיפול רגשי לילדים בגיל הרך?

בכל מצב שבו ילדכם מפגין דפוסי התנהגות שאינם אידיאליים, וזאת לאורך זמן, מומלץ לפנות לקבלת טיפול רגשי ממטפלים המתמחים בטיפול בילדים בגיל הרך. לעיתים ניתן לקבל עזרה טיפולית או הדרכת הורים במסגרת הגן, אך היא לרוב איננה מספקת, ואינה מהווה תחליף שווה-ערך לטיפול בידי איש מקצוע חיצוני.

מומלץ לפנות לקבלת טיפול רגשי בגיל הרך גם במידה ונתקלתם בקשיים בהצבת גבולות או בחינוך הילד או בבנייה וביסוסה של סמכות הורית איתנה.

מטפלת רגשית או מטפל רגשי לגיל הרך לפי אזור מגורים

סוגי טיפול רגשי בגיל הרך

כאמור, טיפול רגשי בגיל הרך כולל מספר סוגי טיפולים רגשיים, המערבים את ההורים באופן ישיר או המתבססים על כלי טיפול שמתאימים במיוחד לטיפול בילדים צעירים:

טיפול דיאדי – טיפול שבו לוקחים חלק מטפל, הורה וילד, ובמסגרתו ניתן להעניק מענה לסוגיות כגון קשיים בתקשורת, דפוסי התנהגות בעייתיים כמו קושי בוויסות רגשי, חרדת נטישה, בעיות הרטבה – ועוד. מטרותיו העיקריות של הטיפול הן לשפר את התקשורת בין ההורה לילדו, לחזק את מערכת היחסים שלהם ולפתור סוגיות שונות שאיתן הם מתמודדים.

טיפול במשחק – סוג טיפול שחג סביב משחק שבו לוקח חלק הילד הצעיר, כמו משחקי קופסא, שולחן חול, משחקי כדור, משחקי קלפים, תיאטרון בובות – ועוד. באמצעות הטיפול קל יותר לילד בגיל הרך להביע את עצמו מאשר באמצעות מילים ובאמצעותו הוא יכול ליצור קשר בין-אישי עם המטפל. על ידי שימוש בסמלים, המשחק מסוגל להציף סוגיות מתוך מעמקי נפשו של הילד, וכך המטפל יכול לרכוש תובנות לגביו, לסייע לו לפתור בעיות ולעזור לו להתפתח באופן אידיאלי.

הדרכת הורים – טיפול הניתן באופן ישיר להורים. ניתן גם לשלב בין טיפול דיאדי והדרכת הורים. דרכו חותר המטפל להדריך את ההורה הבלתי-מנוסה בכל הקשור לחינוך הילד, להעניק לו כלים איתם יוכל להתמודד עם אתגרים שונים, לשפר את הרווחה האישית של ההורה ושל ילדו ולעזור לו לבסס סמכות הורית.

שיטות טיפול רגשי בגיל הרך

ישנן מספר שיטות המתאימות לטיפול רגשי בילדים בגיל הרך, ואלו המרכזיות שבהן:

טיפול רגשי משפחתי – מטרתו של הטיפול המשפחתי היא לפתור סוגיות פרטניות על ידי היעזרות בבני משפחה נוספים או לחילופין לפתור סוגיות שמערבות יותר מאחד מבני המשפחה. במידה והילד חווה קשיים רגשיים, שאולי חלקם נובעים ממשברים במשפחה או בקשר שלו עם ההורים, טיפול רגשי משפחתי יתאים כמו כפפה.

טיפול רגשי בבית – טיפול בבית כשמו כן הוא – טיפול הנערך במסגרת הביתית. באמצעותו יכול המטפל להתבונן בילד בסביבה הטבעית שלו, לבחון בזמן אמת את ההתנהגות שלו ואת טיב מערכות היחסים שלו עם שאר בני המשפחה החיים איתו.

טיפול רגשי פרטני – טיפול רגשי הנערך במסגרת הקליניקה של המטפל וכולל אותו ואת הילד. כשמדובר בטיפול רגשי בגיל הרך, לרוב טיפול זה יכלול כלים של הבעה, יצירה ומשחק.

טיפול רגשי בגיל הרך תמונה

מה ההכשרה המקצועית של מטפלים רגשיים בגיל הרך בישראל?

מטפלים רגשיים בגיל הרך הם אלו שעברו הכשרה ספציפית בטיפול בילדים צעירים ובמתן טיפול משפחתי. לרוב מדובר בפסיכולוגים, פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים, מטפלים רגשיים ומטפלים במשחק.

אם ילדכם בן 6 ומטה, מומלץ להיעזר בשירותיהם של מטפלת רגשית או מטפל רגשי לגיל הרך בלבד, ולא מטפלים המתמחים בטיפול בילדים בוגרים יותר. כדאי לחפש מטפלים מנוסים, שמגיעים עם המלצות חמות, וכמובן גם לבדוק את רשימת המטפלים באתר.