טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים

חיפשת מדריך בעברית על טיפול באמצעות בעלי חיים?
הגעת למקום הנכון.

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים איור

כיצד בעלי חיים משתלבים בתהליך טיפול רגשי?

טיפול בעזרת בעלי חיים נעזר בבעלי חיים שעברו הכשרה טיפולית ספציפית, במטרה לחולל שינוי חיובי בתחושות וברגשות של האדם, לקדם את התפקוד שלו ולעזור לו להתמודד עם קשיים. המפגשים יכללו לרוב מטפל, מטופל וחיה טיפולית, שנוטלת חלק אקטיבי בטיפול. אפשרות נוספת היא טיפול באמצעות צפייה והתבוננות פאסיבית יותר בבעלי החיים ובאופן המחייה שלהם.

הקשר המיוחד שנוצר בין המטופל לבין בעל החיים טומן בחובו השפעות רגשיות משמעותיות עבור המטופל. באמצעותו הוא יכול לחוש תחושות ביטחון, אהבה, קירבה ונינוחות. סביבה המאופיינת בקשר בעל אופי שכזה מאפשרת למטופל להביע את עצמו באופן חופשי ופתוח, וגם לגלות על עצמו דברים שלא ידע.

טיפול רגשי באמצעות בעלי חיים מתאים לאנשים בשכבות גיל שונות, ויכול לעזור במקרים שבהם המטופלים מתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD), קשיים חברתיים, קשיי תקשורת, שיתוק מוחין, אוטיזם ברמות שונות, קשיים פיסיים שונים, הפרעות רגשיות והתנהגותיות – ועוד.

אילו אנשים יכולים להפיק תועלת רבה מטיפול רגשי בעזרת בעלי חיים?

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים מתאים באופן מיוחד לאנשים בעלי צרכים מיוחדים והפרעות תקשורת, כמו הפרעת קשב וריכוז ואוטיזם, בין אם הם ילדים או מבוגרים, שמתקשים לבטא את עצמם במילים. התקשורת בין בעל החיים למטופל מתעלה מעל המגבלה, ומספקת למטופל מסלול תקשורת ישיר, דרכו הוא מסוגל להביע את עצמו טוב יותר.

הטיפול הרגשי עם חיות נמצא כיעיל מאוד גם בעבודה עם אנשים בעלי מוגבלות פיסית ובעבודה עם קשישים, שמפיקים רבות מהתקשורת הישירה והאוהבת עם בעלי החיים.

טכניקות טיפול רגשי בילדים באמצעות בעלי חיים

טיפול באמצעות בעלי חיים הוא בעל חשיבות מיוחדת כשמדובר בטיפול בילדים, כי ילדים צעירים טרם פיתחו את היכולת להביע את עצמם באופן מילולי כפי שמסוגל לעשות זאת אדם מבוגר. הבעה אישית באמצעות בעלי חיים מקלה עליהם לעשות כך, ובכל מקרה קל להם יותר לעשות זאת כשמדובר בסביבה בטוחה ונעימה עבורם.

מתוך אותו רציונאל, הטיפול הרגשי עם חיות יעיל במיוחד גם במקרים של ילדים המתמודדים עם בעיות תקשורת, כמו ילדים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, שמתמודדים עם שיתוק מוחין, עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD), שגם מתקשים באופן יחסי להביע את עצמם.

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים יכול לכלול מגוון פעולות אקטיביות, כמו למשל האכלה, רכיבה, התבוננות ומשחק. ביניהם ניתן לציין באופן ספציפי רכיבה על סוסים, שחייה עם דולפינים, ליטוף חיות שונות, טיפול באמצעות אילוף כלבים – ועוד.

האם טיפול באמצעות בעלי חיים מתאים גם כטיפול רגשי למבוגרים?

כמו שישנם ילדים המתקשים לבטא את עצמם, ישנם גם מבוגרים שירגישו בנוח לתקשר באופן ספציפי עם בעלי חיים, להביע את עצמם באמצעותם וללמוד על עצמם דברים שלא ידעו. הקשר עם בעל החיים מסוגל להוציא מהם תכונות ורגשות שהם לא חווים ביום-יום ואולי טרם חוו קודם לכן.

בנוסף, מתאים הטיפול הרגשי עם חיות למבוגרים שנמצאים בתקופת שיקום, בין אם פיסי, רגשי או גם וגם, כמו לאחר תאונה או טראומה, ובאופן כללי למבוגרים שמתמודדים עם מגבלות וצרכים מיוחדים כמו פיגור שכלי.

טיפול בעזרת בעלי חיים נמצא כיעיל במיוחד גם כשמדובר בטיפול בקשישים, שפעמים רבות סובלים מבדידות, ומתמודדים עם מחסור הולך וגובר באינטימיות ובקירבה. במידה ולקשיש הייתה בעבר חיית מחמד, והיא איננו איתו כיום, בעל החיים יכול לעזור לו להעלות זיכרונות נעימים מפעם ולחוש תחושות שאולי כבר שכח.

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים תמונה

מהו הרקע המקצועי של מטפלים בעזרת בעלי חיים בישראל?

מטפלים רגשיים בעזרת בעלי חיים הם אלו שעברו הסמכה רשמית מטעם מוסד מוכר בתחום. לרוב מדובר באנשים שהשלימו לימודים קודמים, לרבות תואר ראשון, בעולמות הטיפול, ההדרכה והפסיכולוגיה, כמו למשל פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ומורים.

בעת בחירת מטפל רגשי או מטפלת רגשית בעזרת בעלי חיים, מומלץ לבחור במטפלים בעלי ניסיון מעשי, שמתמחים בטכניקה המועדפת על המטופל, לחפש המלצות על מטפלים מוכשרים ולבדוק את רשימת המטפלים הקיימת באתר.