בעיות רגשיות אצל ילדים

חיפשת מדריך בעברית על טיפול בילדים עם בעיות רגשיות?
הגעת למקום הנכון.

בעיות רגשיות אצל ילדים איור

איך מזהים בעיות רגשיות אצל ילדים?

אמנם המבוגרים אוהבים להתרפק על ילדותם באופן נוסטלגי, ובתרבות שלנו רווחת אידיאליזציה של תקופת הילדות, אך גם ילדים מתמודדים עם קשיים רגשיים ובעיות רגשיות. כאשר מדובר בקשיים משמעותיים, שנמשכים לאורך זמן, טיפול רגשי הוא הפתרון הטוב ביותר. טיפול בילדים עם בעיות רגשיות נערך בהתאמה אישית מלאה לאישיותו של הילד, גילו וסוג ומשך הבעיה איתה הוא מתמודד.

לילדים אין את היכולת לבטא את הבעיות הרגשיות שהם חווים באופן מילולי מדויק, לכן הם נוטים להביע את אשר על ליבם ואת אשר טורד את מנוחתם באופנים אחרים, כמו למשל באמצעות דפוסי התנהגות מסוימים, לרבות דפוסי הימנעות, וכמו כן גם באמצעות תגובות בעלות ווליום רגשי גבוה. אבחון וטיפול מוקדם בקשיים רגשיים אצל ילדים יעזרו להם להתפתח באופן הרצוי והמיוחל.

3 סוגים שונים של קשיים רגשיים אצל ילדים

כמו במקרה של אנשים בוגרים ומבוגרים, גם ילדים מתמודדים לעיתים עם קשת רחבה של סוגים שונים של בעיות רגשיות:

1. בעיות התנהגות אצל ילדים – כאשר קיים קושי בביטוי עצמי ובוויסות רגשי, ילדים עשויים להגיב בזעם יוצא דופן או בבכי בלתי-נשלט, וזאת גם באופן פתאומי, ולעיתים על-פניו גם ללא סיבה מוצדקת. לחילופין הם עשויים לגלות גם מידה גבוהה של מרדנות או לסרב לשתף פעולה בסיטואציות שונות.

2. בעיות חברתיות או חינוכיות אצל ילדים – תלמידים עשויים להימנע מהגעה לבית הספר, לבחור שלא להשקיע בלימודים, לריב לעיתים קרובות עם תלמידים אחרים, לגלות גילויי אלימות, להתחצף למורים – ועוד.

3. הפרעות במצב-הרוח – קושי רגשי אצל ילדים יכול לבוא לידי ביטוי גם בהפרעות חרדה ודיכאון ושינויים תכופים וקיצוניים במצב-הרוח. ילדים עלולים להתמודד עם פחדים ופוביות, לרבות פחד ממוות או ממחלה ופחדים מנידוי חברתי, מחושך או מחיות.

אבחון בעיות רגשיות אצל ילדים

ילדים בוגרים יותר יכולים לבטא את עצמם באופן חלקי גם באמצעות מילים, אך הדרך הטובה ביותר לזהות קשיים רגשיים אצל ילדים היא לשים לב אליהם ולהיות קשובים לשינויים ניכרים החלים בהתנהגות ובהתנהלות היום-יומית שלהם.

במידה וילדכם מפגין לפתע, וללא סיבה מוצדקת על-פניו, התנהגות שמזיקה לו או מגבילה אותו – זהו סימן אפשרי לקיומה של בעיה רגשית. אלו יכולים להיות דפוסי הימנעות, תגובות בעלות אופי רגשי מוקצן, ירידה בציונים בבית הספר, רגרסיה התפתחותית, הימנעות מהגעה לבית הספר, מרדנות יוצאת דופן, גילויי אלימות או פגיעה עצמית – ועוד.

דרכי התמודדות עם בעיות רגשיות אצל ילדים

ישנם מספר סוגים של טיפולים שמתאימים לטיפול בילדים עם בעיות רגשיות. פעמים רבות יעשו המטפל או המטפלת שימוש בכלים אמנותיים, כלים של הבעה ויצירה, או יעזרו בבעל חיים טיפולי במהלך הטיפול.

באמצעות כלים אלו יכול הילד לחשוף בפני המטפל את העולם הפנימי שלו, לזהות בתוכו יכולות ועוצמות שהוא לא הכיר, לשפר את הביטחון והדימוי העצמי ולעזור למטפל להבין עם מה הוא מתמודד. טיפולים מסוימים מערבים באופן אקטיבי גם את ההורים, כמו טיפול דיאדי ושיטות טיפול משפחתיות.

בעיות רגשיות אצל ילדים תמונה

כיצד לבחור נכון מרכז טיפול בילדים עם בעיות רגשיות?

ישנם מספר פרמטרים שכדאי להתחשב בהם בעת בחירת המטפל או המטפלת המתאימים ביותר לטיפול בילדכם:

הכשרה – בהתחשב בכך שמדובר בטיפול בילדים עם בעיות רגשיות, חשוב לבחור במטפלים בעלי הכשרה ספציפית בטיפול בילדים.

ניסיון – יש לתת עדיפות לא רק להכשרה עצמה, אלא גם לניסיון מעשי במתן טיפול ועזרה לילד עם בעיות רגשיות והתמודדות עם קשיים רגשיים אצל ילדים.

סוג ושיטת הטיפול – במידה וקראתם על סוג מסוים או שיטה מסוימת לטיפול בהפרעה רגשית אצל ילדים, כדאי לחפש מטפלים שעובדים באופן זה.

המלצות – המלצות אמינות על מטפלים רגשיים איכותיים ומוצלחים הן בהחלט בעלות משמעות רבה בעת ביצוע הבחירה.

רשימת המטפלים באתר – כמובן שכדאי לכם לבדוק ולא לפספס את רשימת המטפלים המגוונת הקיימת אצלנו באתר.