טיפול רגשי בהבעה ויצירה

חיפשת מדריך בעברית על טיפול בהבעה ויצירה?
הגעת למקום הנכון.

טיפול רגשי בהבעה ויצירה איור

אילו טיפולים רגשיים מבוססים על טיפול בהבעה ויצירה?

טיפול בהבעה ויצירה מושתת במידה רבה על אבחון וטיפול באמצעות כלים אקספרסיביים, כלים של ביטוי עצמי אמנותי – שאינם מתבססים על מילים. מדובר במכלול של טיפולים שונים, שכל אחד מהם מבוסס על יצירה או אומנות מסוג אחר, כמו למשל טיפול בתנועה, טיפול במוזיקה, טיפול בדרמה, טיפול באומנות חזותית, ביבליותרפיה – ועוד.

טיפול רגשי בהבעה ויצירה עוזר למטפל להבין מה עובר על המטופל ועם אילו תחושות ורגשות הוא מתמודד, וזאת מבלי שהמטופל יתאר אותם במילים. מטפל מוכשר יצליח לחשוף ולגלות גם רבדים מהמסתתר בתת-המודע של המטופל, לרבות טראומות, משברים ואירועי חיים שהודחקו עם הזמן. באופן זה הוא יכול לאבחן במדויק את הבעיה ואת אופן הטיפול המתאים לה.

באמצעות טיפול בהבעה ויצירה ניתן הן לאבחן והן לטפל בקשת רחבה מאוד של סוגיות והפרעות נפשיות והתנהגותיות שונות. ביניהן ניתן לציין הפרעות חרדה, קשיים חברתיים, טראומות מהעבר, דימוי עצמי נמוך, קשיים בוויסות רגשי – ועוד.

כיצד הבעה ויצירה מסייעות למטופלים להביע את עצמם טוב יותר?

טיפול רגשי בהבעה ויצירה מתאים מאוד לילדים, שבאופן הגיוני אינם בעלי היכולת הורבאלית שבה ניחן האדם הבוגר. בעזרת יצירה יכולים הילדים להביע את עצמם באופן שמתאים להתפתחות הקוגניטיבית והרגשית שלהם וגם לגלות בעצמם יכולות אמנותיות חבויות, וכך לשפר אלמנטים של ביטחון ודימוי עצמי.

טיפול בהבעה ויצירה מתאים בנוסף לכך גם למבוגרים בעלי זיקה לאמנות וליצירה, שמורגלים ואוהבים להביע את עצמם באופן בלתי-מילולי ומרגישים עם כך בנוח.

סוגי טיפול רגשי בהבעה ויצירה המתאימים באופן ייחודי לילדים

במידה וילדכם מפגין דפוסי חשיבה ו/או דפוסי התנהגות אישיים, שמעוררים חשד לקיום סוגיה רגשית, או לחילופין מתמודד עם קשיים חברתיים – טיפול בהבעה ויצירה עשוי להתאים לו. יכול להיות שאינכם יודעים לזהות את מקור הבעיה או אף את הבעיה עצמה, וזאת בין היתר בשל כך שלילדים קשה יותר לבטא את עצמם באופן מילולי מדויק.

בדיוק מסיבה זאת טיפול רגשי בהבעה ויצירה מתאים מאוד לילדים ולבני נוער. הוא פוסח על המכשול המילולי וניגש לאבחן את הבעיה באופנים אקספרסיביים ובלתי-מילוליים. בנוסף לכך, בזכות תקשורת אישית בין המטפל לבין המטופל, ויצירה של סביבה בטוחה ונעימה עבורו, הוא מרגיש בנוח לבטא את עצמו.

טיפול בהבעה ויצירה כולל מספר סוגי טיפולים רגשיים המתאימים באופן ייחודי לטיפול בילדים, כמו למשל טיפול בשולחן חול וטיפול באמצעות תיאטרון בובות. את הטיפול הספציפי יש לבחור בהתאם לאישיותו של הילד, לזיקה האמנותית שלו ולבעיה איתה הוא מתמודד.

חשוב לדעת – טיפול רגשי בהבעה ויצירה מיועד גם לטיפול במבוגרים

אמנם ישנם מבוגרים שלא מרגישים בנוח עם טיפולים מסוג זה, אך מבוגרים שמרגישים בנוח להביע את עצמם באמצעות יצירה, ואלו שעוסקים ביצירה כתחביב או מעבר לכך, ויש להם זיקה אמיתית לאמנות – יכולים להרוויח רבות מטיפול בהבעה ויצירה.

באמצעותו ניתן לחשוף אירועים מודחקים מן העבר, שעדיין נותנים את אותותיהם ומשפיעים על אורח חייו של המטופל גם בהווה. בעזרתו ניתן להתגבר על משברים ומצוקות מסוגים שונים, לחשוף צדדים נסתרים באישיות, לגלות זיקה אומנותית שהמטופל לא הכיר קודם-לכן ולהעניק לו דרכי התמודדות עם רגשות ומחשבות שהוא יוכל ליישם בשגרה.

באופן ספציפי, טיפול רגשי בהבעה ויצירה יכול לעזור למטופל להתמודד עם אירועים טראומטיים מהילדות, משברים בחיי הנישואין, תחושות של ריקנות, חוסר סיפוק וחוסר משמעות, קושי לשלוט ברגשות, התפרצויות זעם – ועוד.

טיפול רגשי בהבעה ויצירה תמונה

מהי ההכשרה המקצועית של מטפלים בהבעה ויצירה בישראל?

מטפלים בהבעה ויצירה עוברים הכשרה ספציפית באחת או יותר מהטכניקות של טיפול רגשי באומנות. מרבית המטפלים הם בעלי רקע טיפולי קודם, כמו פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, וחלקם בעלי רקע אמנותי, אך עליהם לעבור השלמות בנושאים פסיכותרפיים ופסיכולוגיים על מנת לזכות בהסמכה רשמית לטיפול בהבעה ויצירה.

בעת בחירת המטפל המתאים לכם, מומלץ להתחשב בטכניקת הטיפול הספציפית שלו ולהתאים אותה לאופי ולזיקה של המטופל, להיעזר בהמלצות על מטפלים ולהשתמש ברשימת המטפלים באתר.