טיפול רגשי משפחתי

חיפשת מדריך בעברית על ייעוץ או טיפול משפחתי?
הגעת למקום הנכון.

טיפול רגשי משפחתי איור

האם טיפול משפחתי בהכרח מערב את כל בני המשפחה?

טיפול משפחתי מהווה חלק ממכלול הטיפולים הפסיכותרפיים, ועוסק במתן פתרונות לעניינים ומשברים משפחתיים שונים, הכוללים חלק מהמשפחה או את כולה, או לחילופין מערב בני משפחה בבעיות של אחד מחבריה, במטרה שהטיפול בו יניב פרי ויצליח.

טיפול רגשי משפחתי פועל מתוך אמונה שלתא המשפחתי יש השפעה רבה על כל אחד מחבריו, ושמתקיימים יחסי גומלין מתמידים בין בני המשפחה, שמשפיעים בתורם גם על תפקוד, בריאות ורווחת התא המשפחתי כולו. הטיפול כולל לרוב פגישות פרטניות עם כל אחד מהמעורבים ופגישות המערבות מספר חברים בו-זמנית.

ייעוץ משפחתי יכול להיות יעיל מאוד בעת משברים משפחתיים, כמו משבר גירושין, בעיות בתקשורת וביחסים בין הורים לילדים, אובדן של אחד מבני המשפחה, הגירה למדינה אחרת – ועוד. בנוסף, הוא יכול לעזור גם במקרים שמערבים רק את אחד מחברי המשפחה באופן ישיר, אך משפיעים הלכה למעשה על כל יושבי הבית, כמו התמכרות, קושי בויסות רגשי, התפרצויות זעם, הפרעות נפשיות, הפרעות פסיכוטיות – ועוד.

אילו משברים משפחתיים ניתן לפתור באמצעות טיפול רגשי משפחתי?

טיפול פסיכולוגי משפחתי מתאים לשימוש בראש ובראשונה, ובאופן הגיוני, בעת קיומם של משברים משפחתיים, בין אם הם מערבים באופן ישיר רק את אחד מבני המשפחה או כמה מהם, לרבות משברים בזוגיות או משברים ביחסים בין בני המשפחה. קונפליקטים ומשברים מסוג זה מאיימים על יציבות ושלמות המשפחה, ומשבשים במידה רבה את התפקוד שלה ושל כל אחד מחבריה.

בנוסף לכך, מומלץ לפנות לקבלת טיפול משפחתי גם בעת קיומו של משבר אישי של אחד מחבריה, וזאת בשל כך שמעורבות בני המשפחה יכולה להשפיע לטובה על סיכויי ההצלחה של הטיפול האישי בו.

טיפול משפחתי - 3 היתרונות שהופכים אותו למשפיע ועצמתי

מבין הטיפולים הרגשיים הקיימים, לטיפול רגשי משפחתי יתרונות רבים, שהופכים אותו למשפיע ועצמתי בטיפול במספר רב של סוגיות ומקרים:

1. ייעוץ משפחתי יכול לספק מענה מצוין גם במקרים שבהם הבעיה מערבת באופן ישיר רק את אחד מבני המשפחה. מעורבות אקטיבית של בני המשפחה, כמו למשל הורים ואחים, נמצאה כיעילה מאוד בטיפול במגוון רחב מאוד של בעיות רגשיות ונפשיות של הפרט.

2. טיפול משפחתי, בניגוד לטיפול פרטני, מאפשר למטפל לספוג מידע ממקורות שונים ולרכוש נקודות מבט מגוונות כלפי המקרה המדובר. ככל שיש למטפל מידע רב יותר, כך עולים סיכויי ההצלחה של הטיפול שהוא מעניק. גם במקרה זה – ידע הוא כח.

3. טיפול פסיכולוגי משפחתי הוא טיפול עצמתי ובעל השלכות קריטיות, שיכול לעצב את חייהם של מספר רב של אנשים בתוך התא המשפחתי, ולשמור על תפקוד ואחדות המשפחה כולה. לצורך הדוגמא, גם אם הבעיה המדוברת היא פרטית, טיפול משפחתי מסוגל לאחד ולקרב במסגרתו בין בני המשפחה לאור צו השעה.

טיפול משפחתי - 3 החסרונות שעליכם להתחשב בהם

אמנם מדובר בטיפול מצוין ועצמתי, אך לטיפול משפחתי יש גם מספר חסרונות במצבים מסוימים, ויש להתחשב בהם בעת שבוחרים מטפל או מטפלת ומחליטים על שיטת הטיפול האידיאלית עבורכם:

1. טיפול רגשי משפחתי הוא מורכב ומאתגר יחסית לטיפול רגשי פרטני, וזאת משום שהוא מצריך שיתוף פעולה מוצלח והרמוני וסנכרון בין מספר גדול יותר של משתתפים.

2. בעוד את הכלים והמסקנות שקיבל המטופל במסגרת טיפול פרטני הוא יכול ליישם על עצמו, ולפיכך תלוי רק בעצמו בשביל לשפר את אורח חייו, כאן הוא תלוי לעיתים גם ביישום המוצלח של הכלים והמסקנות בידי בני משפחה נוספים.

3. כשהייעוץ המשפחתי נערך במסגרת משפחתית לכל אורכו, לעיתים מתפספסת סוגיה פרטנית של אחד המטופלים, וזאת משום שבאופן טבעי תשומת הלב של המטפל מתחלקת בין מספר אנשים שונים.

טיפול רגשי משפחתי תמונה

כיצד לבחור מטפלים משפחתיים מומלצים עבור המשפחה שלכם?

מטפלים משפחתיים מוסמכים מגיעים לרוב מעולמות הטיפול, האימון, ההדרכה והבריאות, ובפרט בריאות הנפש. הרקע האקדמי והניסיון שלהם מספק להם תשתית מוצקה להתבסס עליה. לאחר מכן עליהם לעבור הסמכה ספציפית בטיפול רגשי משפחתי על מנת לספק מענה הולם בתחום.

בבואכם לבחור מטפל רגשי או מטפלת רגשית, כדאי לשקול האם טיפול משפחתי הוא השיטה הרצויה והאידיאלית לטיפול במצב, להתחשב בניסיון של המטפל ובהמלצות מצד פציינטים קודמים וכמובן לבדוק את רשימת המטפלים באתר.