טיפול רגשי למבוגרים

חיפשת מטפל רגשי או מטפלת רגשית למבוגרים?
הגעת למקום הנכון.

טיפול רגשי למבוגרים איור

האם מבוגרים יכולים להפיק תועלת מתהליך טיפול רגשי?

טיפול רגשי למבוגרים כולל מספר רב של כלים, שיטות וטכניקות לפתרון סוגיות, מצוקות, הפרעות ומשברים. מרבית הטיפולים הם פסיכותרפיים באופיים, משמע הם מתבססים על שיח פתוח ותקשורת בין מטפל למטופל. כמה מסוגי הטיפול העיקריים הם טיפול פסיכואנליטי, טיפול פסיכו-דינאמי וטיפול CBT.

אנשים בוגרים ומבוגרים רבים סוחבים איתם לא מעט מכאובים רגשיים וקונפליקטים בלתי-פתורים מן העבר הקרוב והרחוק. אלו עדיין משפיעים עליהם, מעצבים את השקפת עולמם, משפיעים על מערכות היחסים שלהם ועל הרווחה האישית שלהם. יש לזכור ולהבין שגם בגיל מבוגר ניתן לחולל שינוי משמעותי באורח החיים ולפתור סוגיות רגשיות ישנות ועמוקות ולפתוח דף חדש.

מטפל רגשי או מטפלת רגשית למבוגרים יכולים לעזור להם להתמודד עם משברי גיל, משברי גירושין, בעיות בנישואין, התמכרויות, התפרצויות זעם, הפרעות נפשיות, תחושות של חוסר סיפוק – ועוד. במידה ומדובר באנשים קשישים, טיפול רגשי יכול לעזור להם להתמודד גם עם תחושות של בדידות ומחסור באינטימיות וקירבה.

מתי כדאי למבוגרים לפנות לקבלת טיפול רגשי?

בעת התעוררות משבר חדש בחיים, או בעת חזרתו של משבר מן העבר – מומלץ מאוד לפנות לקבלת טיפול רגשי. תמיד טוב להיעזר באיש מקצוע, שמספק נקודות מבט מרעננות וכלים להתמודדות עם בעיות. כל עוד אורח החיים של האדם נפגע באופן משמעותי ולאורך זמן, כדאי לפנות לטיפול.

גם אם אין סוגיה ספציפית שבה יש לטפל, טיפול רגשי למבוגרים יעניק להם תובנות מרעננות כלפי עצמם, ישפר את המודעות העצמית שלהם ואת אורח חייהם, והוא ללא ספק יכול להיות גם מהנה, מעשיר ומסקרן.

מטפל רגשי או מטפלת רגשית למבוגרים לפי אזור מגורים

3 סוגי טיפול רגשי למבוגרים

טיפולים רבים מתאימים לטיפול במבוגרים. יש להתאים בין הטיפול לבין הסוגיה איתה מתמודד המטופל ובנוסף גם לאישיות הייחודית שלו. להלן מספר סוגי טיפול רגשי למבוגרים:

1. טיפול רגשי CBT – במידה והמטופל מתמודד עם דפוסי חשיבה טורדניים ודפוסי התנהגות מזיקים שנובעים מהם, טיפול בשיטת CBT יאתר את אותם הדפוסים, יפרום את הקשר ביניהם ויחתור לצייד את המטופל בדפוסים טובים, בריאים ומועילים עבורו. טיפול CBT יעיל במיוחד בטיפול ב-OCD, בחרדה ובדיכאון.

2. טיפול פסיכואנליטי – טיפול עצמתי, אינטנסיבי ומעמיק, הנערך בתדירות גבוהה, וכולל מפגשים פסיכותרפיים בין מטפל למטופל. המטפל שואל שאלות, והמטופל פתוח לשתף אותו ולתת דרור למחשבות, רעיונות, חלומות, דמיונות ורגשות וכך להתוודע לחלקים בלתי-מודעים באישיותו ובזיכרונותיו. הטיפול מתמקד במידה רבה במציאת השורשים העמוקים העומדים בבסיס הסוגיה הרגשית ובמציאת מענה הולם עבור המטופל.

3. טיפול פסיכו-דינאמי – טיפול פסיכותרפי מעמיק, השואף להעלות תכנים מן התת-מודע ואל תוך החלק המודע של המטופל. הטיפול מספק למטופל תובנות חשובות הנוגעות למכלול המישורים והמרכיבים בחייו, ומעניק לו כלים להתמודד באופן יעיל עם משברים ואתגרים בהווה ובעתיד.

3 שיטות טיפול רגשי במבוגרים

טיפול רגשי למבוגרים יכול להיערך במסגרות טיפול שונות, הן באופן פרטני והן באופן זוגי וקבוצתי:

1. טיפול רגשי פרטני – טיפול רגשי הנערך במסגרת הקליניקה של המטפל וכוללת רק מטפל ומטופל. טיפול פרטני מתבסס על התקשורת והכימיה שבין שני הצדדים ועל שיתוף פעולה מלא והרמוני ביניהם. זהו טיפול מותאם אישית, שחותר לתת מענה מדויק ושלם לבעיות שאיתן מתמודד המטופל.

2. טיפול רגשי זוגי – טיפול הכולל בני זוג או בעל ואישה, ונערך במטרה לשמור על הזוגיות שלהם ועל שלמות התא המשפחתי. טיפול זוגי יעיל במיוחד בפתרון משברים בזוגיות, חוסר התאמה ברמת התשוקה המינית, תחושות של חוסר אמון בעקבות אירוע בגידה, קונפליקטים חוזרים ונשנים – ועוד.

3. טיפול רגשי קבוצתי – טיפול קבוצתי מאפשר למטופלים להכיר אנשים שעוברים חוויות הדומות לשלהם, ללמוד ממה שעובר עליהם, לרכוש השראה ונקודות מבט חדשות, להרגיש שהם לא היחידים שמתמודדים עם חוויות ובעיות אלו וליצור קשרים חברתיים. טיפול זה יעיל במיוחד בטיפול במשברים, בהתמכרויות ובחרדות.

טיפול רגשי למבוגרים תמונה

אילו מטפלים רשאים להציע טיפול רגשי למבוגרים בישראל?

מטפל רגשי או מטפלת רגשית למבוגרים הם מטפלים מן השורה ומן המניין, ואין צורך לעבור הכשרה ספציפית על מנת לטפל באופן ספציפי באנשים בוגרים. לרוב מדובר באנשי מקצוע מעולמות האימון, הטיפול והבריאות, לרבות פסיכולוגים קליניים, פסיכותרפיסטים, עובדים סוציאליים, מטפלים רגשיים, פסיכואנליטיקאים ופסיכיאטרים.

יש לחפש מטפלים המתמחים בשיטת או בסוג הטיפול שבהם אתם מעוניינים, כמו למשל טיפול CBT או טיפול זוגי. מעבר לכך, מומלץ לבחור במטפלים מנוסים ובעלי המלצות, ולהיעזר ברשימת המטפלים המופיעה באתר.