טיפול רגשי בחרדה

חיפשת מדריך בעברית על שיטות טיפול בחרדה?
הגעת למקום הנכון.

טיפול רגשי בחרדה איור

כמה ישראלים פונים לקבלת טיפול בחרדה מדי שנה?

החרדה הפכה לבת-בית של ממש בבתים רבים בישראל. אנשים רבים סובלים כיום מרמות שונות של חרדה, החל מסטרס הנובע ממחשבות טורדניות ועד להפרעות חרדה משתקות של-ממש. כאשר לא מטפלים בהפרעות חרדה בזמן, הן נוטות להתעצם ולהחמיר וליצור דפוסים של הימנעות מפעילויות הכרוכות בהתמודדות איתה. אט-אט החרדה פוגמת במידה רבה מאוד באיכות החיים ומונעת השגת יעדים אישיים.

אין סוג אחד של הפרעת חרדה – אלא מספר סוגים. אין סוג טיפול אחד ויחיד – אלא סוגים שונים. לחרדה פנים רבות, וגם לטיפול רגשי בחרדה יש מאפיינים שונים. התאמה נכונה של סוג הטיפול ושיטת הטיפול למטופל תשפיע רבות על סיכויי ההצלחה של הטיפול. אם אתם או אדם הקרוב אליכם סובל מחרדה ממושכת ולא פרופורציונאלית, מומלץ לפנות לקבלת טיפול בחרדות בהקדם – למען הרווחה האישית שלו ושלכם.

3 סוגים נפוצים של טיפול בחרדות

ניתן לטפל בסוגים רבים של חרדה, בדרגות חומרה שונות, החל מחרדות קלות יחסית ועד להפרעות חרדה מלאות:

1. טיפול בחרדה חברתית – חרדה מפני מגוון רחב של סיטואציות חברתיות, מתוך החשש לספוג ביקורת, השפלה או מבוכה בידי אנשים אחרים. לרוב מובילה לכך שהאנשים הסובלים ממנה יימנעו מהשתתפות באותן סיטואציות. כוללת בתוכה גם פחד קהל, אך יכולה לכלול כל סיטואציה פומבית או חברתית באשר היא. טיפול רגשי בחרדה חברתית יעזור למטופל להתמודד אט-אט עם סיטואציות חברתיות, לעיתים במסגרת טיפול קבוצתי ותרגול בזמן אמת.

2. טיפול בחרדת בחינות וחרדת ביצוע – חשש משמעותי ואף משתק מפני ביקורת, בחינה ובדיקה בידי גורמים חיצוניים, כמו לפני מבחנים בבית הספר ובאקדמיה, טסט להוצאת רישיון נהיגה או אף קיום יחסי מין. החרדה פוגעת באופן ניכר בביצועים בזמן-אמת, ובמובן זה מדובר בנבואה המגשימה את עצמה.

3. טיפול בהפרעה טורדנית-כפייתית (OCD) – הפרעת חרדה נפוצה, שבה מחשבות טורדניות צצות שוב ושוב בעיני רוחם של הסובלים ממנה. כתגובה לכך הם מבצעים טקסים, שהם דפוסי התנהגות שמטרתם להילחם במחשבות ולהדיר אותן מחייהם אחת ולתמיד. דפוסי התנהגות אלו רק מחמירים את המצב, מעלים את מפלס החרדה ואת תדירות הופעת המחשבות הטורדניות. הפרעה זו מתעצמת עם הזמן וגורמת לפגיעה רבה וכוללת באורח חייו של המטופל, וגורמת לו להימנע באופן ישיר מביצוע פעולות שונות.

תסמינים ודפוסי התנהגות בגינם מומלץ לפנות לקבלת טיפול מקצועי בחרדה

יש הבדל בין חרדה רגעית וחולפת, שהיא טבעית עבור כל אדם, לבין חרדה כרונית והפרעת חרדה של-ממש. במידה ואתם סובלים מהתסמינים ודפוסי ההתנהגות הבאים, מומלץ לפנות לקבלת טיפול רגשי בחרדה:

תסמינים שחוזרים על עצמם – במידה ואתם סובלים מתסמינים חוזרים ונשנים של חרדה, כמו לחץ בחזה, קוצר נשימה, תחושות כרוניות של מתח, לחץ וסטרס, ובפרט אם הם מאופיינים בעוצמה רגשית גבוהה.

מחשבות טורדניות – במידה ואתם מתמודדים עם מחשבות שלא נותנות לכם מנוחה, שמפריעות לכם להתרכז, שמפריעות לכם ליהנות מהפעילויות שבהם אתם אוהבים להשתתף.

דפוסי הימנעות – במידה ואתם מוצאים שתחושות החרדה גורמות לכם להימנע מביצוע פעולות מסוימות, לרבות פעולות שגרתיות ויום-יומיות, ומונעות מכם לעשות את מה שאתם אוהבים.

שיטות טיפול בחרדה אצל ילדים, מתבגרים ומבוגרים

עם השנים התפתחו שיטות שונות של טיפול בחרדה. מטפלים שונים מעדיפים לעבוד עם סוגי טיפול רגשי שונים, ובעת בחירת הטיפול יש חשיבות רבה לסוג הפרעת החרדה, עוצמתה, משך זמן קיומה ומכלול מרכיבי אישיותו של המטופל. להלן מספר שיטות טיפול עיקריות:

טיפול רגשי CBT – טיפול שמאתר דפוסים מזיקים של חשיבה ושל התנהגות ומחליף אותם בדפוסים טובים ובריאים. הטיפול מעניק למטופלים כלים פרודוקטיביים להתמודד עם חרדה באופן יעיל ובלתי-הימנעותי.

טיפול רגשי בנוירופידבק – טיפול ממוחשב באמצעות מכשיר EEG, שמאמן את המוח ומכוון אותו להעדיף דפוסי חשיבה מועילים ולוותר על דפוסי חשיבה מזיקים.

טיפול רגשי פסיכולוגי – מכלול של טיפולים רגשיים בחרדות, המבוססים על שיח בין מטפל למטופל, ומטרתם להעלות תכנים מן התת-מודע ואל המודע, לעזור למטופל לרכוש תובנות אישיות, להתמודד בהצלחה עם אתגרים, לפתח דפוסי חשיבה והתנהגות מועילים, להעלות את הביטחון העצמי – ועוד.

טיפול רגשי בחרדה תמונה

כיצד תדעו איזה טיפול בחרדה הכי מתאים עבורכם?

מטפלים רגשיים בחרדה הם פסיכולוגים קליניים, פסיכותרפיסטים, מטפלים באמנות ועובדים סוציאליים. כל אחד מאנשי המקצוע הללו יכול להתמחות בסוגים ובשיטות שונות של טיפול בחרדה, ועשוי גם להתמחות בעבודה עם שכבות גיל שונות, כמו ילדים, בני נוער ומבוגרים.

מומלץ להתאים בין המטפל לבין סוג החרדה ובין המטופל לבין סוג הטיפול. כדאי להיעזר ברשימת המטפלים הקיימת באתר, הכוללת מטפלים רגשיים מוסמכים, ובה תוכלו למצוא מטפלים המעניקים טיפול לכל סוגי החרדה והפרעות החרדה.