טיפול רגשי בבית

חיפשת מדריך בעברית על טיפול פסיכולוגי בבית?
הגעת למקום הנכון.

טיפול רגשי בבית איור

מה ההבדל בין טיפול רגשי בבית ובקליניקה?

טיפול רגשי בבית ניתן במצבים שבהם למטופלים אין אפשרות או רצון להגיע לטיפול בקליניקה. הסיבות לכך יכולות להיות פיסיות, כמו בעת קיומה של מגבלה פיסית לאחר תאונה או בשל נכות, או לחילופין נפשיות, כמו חרדה ודיכאון. סיבות נוספות הן התנגדות של המטופל להגיע לקליניקה או התנגדות לעזוב כליל את הבית.

טיפול פסיכולוגי בבית המשפחה יכול להיות טיפול פרטני, טיפול זוגי או טיפול משפחתי. כאשר מדובר בסוגיות משפחתיות, כמו למשל בעיות ביחסים בין אחים, יש משמעות מיוחדת לטיפול בבית, ולעיתים מומלץ שהמטפל לכל הפחות יבקר פעם או פעמיים בבית מטופליו. גם במידה והבעיה היא פרטנית, אך תסמיניה קשורים לבית עצמו, כמו במקרה של הימנעות מיציאה מהבית, יש להעניק טיפול רגשי בבית.

בכל הקשור ליעילות הטיפול, אין הבדל ממשי בין טיפול בבית לבין טיפול בקליניקה כאשר מדובר בטיפול פסיכותרפי קלאסי, הכולל שיח בין מטפל למטופל. גם טיפול באמנויות אפשרי ליישם במסגרת הביתית ללא בעיה יוצאת דופן.

מצבים שכיחים בהם טיפול פסיכולוגי בבית מהווה אופציה טובה

טיפול רגשי בבית מהווה אופציה טובה וריאלית בכל מקרה בו אין המטופל או המטופלת יכולים או מעוניינים להגיע לקליניקה של המטפל, בין אם הסיבה היא פיסית, רגשית או עניין של העדפה אישית שלהם. אפשרי שהם מעוניינים לשמור על הסביבה הטבעית שלהם, בה הם מרגישים ביטחון ונוחות מרבית.

בנוסף, כאשר הסוגיה המדוברת עוסקת במבנה הבית עצמו או באחד מחדריו, או שהבעיה מערבת מספר מחברי המשפחה ולא אחד, גם מומלץ לפנות לקבלת טיפול פסיכולוגי בבית.

מתי טיפול רגשי בבית מתאים במיוחד?

טיפול רגשי בבית מהווה פתרון מוצלח במספר מקרים נקודתיים, ובכל מקרה יש לו יתרונות שחשוב לקחת בחשבון בעת בחירת שיטת הטיפול המתאימה:

• טיפול ביתי מתאים מאוד לטיפול בבעיות משפחתיות, המערבות יותר מאחד מחברי אותה המשפחה, כאשר הפתולוגיה של הבעיה כוללת מרכיב ביתי כלשהו, או במידה והמטופל או המטופלת לא מעוניינים לעזוב את הבית או לא מעוניינים להגיע לקליניקה.

• בתוך הסביבה הטבעית שלו, יכול המטופל להרגיש בנוח לשתף פעולה עם המטפל ולספר לו על כל מה שעובר עליו באותה העת. לא כל המטופלים מרגישים אותה רמה של נוחות גם במסגרת הקליניקה. במצב מסוג זה, לטיפול ביתי סיכויי הצלחה גבוהים יותר מטיפול בקליניקה.

• טיפול רגשי בבית יכול להתגבר על התנגדויות לטיפול, הנובעות מסיבות שונות, כמו למשל דעות קדומות בנוגע לטיפולים פסיכולוגיים, ולספק מענה מוצלח גם למי שבהתחלה לא מעוניינים כלל בטיפול.

אילו חסרונות ישנם בקבלת טיפול פסיכולוגי בבית?

המקום האופטימאלי לטיפול הוא לרוב הקליניקה של המטפל, וזאת משום שישנם מספר חסרונות לקבלת טיפול פסיכולוגי בבית:

• חלק גדול מהמטפלים לא מקיים טיפולים בבית הלקוח, וזאת בשל סיבותיהם האישיות, אלא רק במסגרת הקליניקה הפרטית שלהם. מסיבה זאת, לא כולם יתאימו לטיפול במטופל.

• אמנם את מרבית הטיפולים אין כלל בעיה להעניק בבית, אך בכל זאת ישנם טיפולים שמאתגר יותר להעניק במסגרת הביתית, או אף בלתי-אפשרי, כמו למשל טיפול רגשי נוירופידבק וטיפול רגשי בעזרת בעלי חיים.

• טיפול רגשי בבית עשוי להיות כרוך בעלות כלכלית גבוהה יותר מאשר טיפול בקליניקה, וזאת בשל הצורך של המטפל להגיע לבית המטופל, דבר אשר גובה ממנו בין היתר גם זמן.

טיפול רגשי בבית תמונה

האם נדרשת הכשרה ספציפית בשביל להעניק טיפול רגשי בבית המשפחה?

כל מטפל רגשי ומטפלת רגשית יכולים להעניק טיפול במסגרת הביתית, בין אם הוא טיפול פרטני, טיפול זוגי או טיפול משפחתי באופיו. מרביתם בוחרים לטפל בקליניקה שלהם, אבל זוהי אכן רק בגדר העדפה אישית שלהם, ואין צורך בהכשרה ספציפית בשביל להעניק טיפול רגשי בבית מכל סוג שהוא.

אם אתם מעוניינים בטיפול פסיכולוגי בבית, יש כמובן לוודא בראש ובראשונה שהמטפל או המטפלת אכן מסוגלים ומעוניינים להגיע לבית המטופל, שהם מגיעים עם ניסיון רב במתן טיפול ביתי ושהם מומלצים על ידי פציינטים קודמים. כמובן שבעת הבחירה כדאי לבדוק את רשימת המטפלים הקיימת באתר.