טיפול רגשי בהפרעות אכילה

חיפשת מדריך בעברית על שיטות טיפול בהפרעות אכילה?
הגעת למקום הנכון.

טיפול רגשי בהפרעות אכילה איור

כיצד מטפלים בהפרעות אכילה בישראל?

הפרעות אכילה נפוצות מאוד כיום, בעידן שבו המראה החיצוני מקבל תשומת לב מיוחדת בחברה ובתקשורת. בנוסף לכך, הזמינות הגבוהה של מזון מכל הסוגים, שפע האפשרויות והעובדה שאוכל מהווה מוטיב משמעותי בעלילתה של החברה המודרנית, ונמצא בלב השיח הציבורי, גורמים לכך שהוא ייתפס כפתרון קל ומהיר להתמודדות עם מצוקות רגשיות ורגשות שליליים.

טיפול רגשי בהפרעות אכילה מבוסס במידה רבה על טיפול במצוקה הרגשית העומדת בבסיסה. בהחלט חשוב לעסוק גם בהיבטים של טיפוח הרגלי אכילה בריאים, וזאת באמצעות ייעוץ תזונתי, אך זוהי איננה ההתמקדות של הטיפול הרגשי. קיימים מספר טיפולים רגשיים המתאימים לטיפול בהפרעות אכילה, כמו טיפול רגשי CBT, טיפול DBT, טיפול רגשי בהבעה ויצירה וטיפול פסיכו-דינאמי.

באילו סוגי הפרעות אכילה ניתן לטפל באמצעות טיפול רגשי?

הפרעות אכילה גורמות לנזקים נפשיים ופיסיים כאחד, ומתקיימות בדרגות חומרה שונות. להלן מספר סוגים מרכזיים של הפרעות אכילה:

טיפול באנורקסיה נרבוזה – אנורקסיה גורמת לירידה קיצונית ומוגזמת במשקל, לא בשל איבוד תיאבון, אלא בשביל דיכוי אקטיבי שלו מצד הסובלים מההפרעה. הם חוששים מאוכל, מפתחים טקסים סביב סוגיית האכילה, ממעטים מאוד לאכול ולא מספקים לגוף את הערכים התזונתיים להם הוא זקוק. אנורקסיה פוגעת אנושות בגוף ובנפש ומסוגלת להוביל אף למוות כשאיננה זוכה לטיפול ראוי.

טיפול בבולימיה נרבוזה – המתמודדים עם בולימיה צורכים מזון רב בפרק זמן קצר, במהלך מה שקרוי בולמוס אכילה, שמסתיים לרוב רק לאחר שהם מגיעים למצב של כאב בטן ממשי. לאחר מכן, בין היתר בשל תחושות אשם – הם מרוקנים את הקיבה באמצעות הקאות או שלשולים. ההפרעה גורמת לנזק ממשי לגוף והמתמודדים איתה לוקים לרוב בהערכה עצמית ירודה.

טיפול בהפרעת אכילה כפייתית – אכילה בעלת מקור רגשי, שגורמת לרוב גם להשמנה. המתמודדים איתה נוהגים לצרוך מזון בכמות גדולה מאוד, וזאת בפרק זמן קצר יחסית לכמות המזון הנצרכת. הם חשים חוסר שליטה על עצמם וחוסר יכולת להפסיק לאכול. האכילה נפסקת לרוב רק במצב של חוסר נוחות פיסית וכאבי בטן. לאחר האכילה ניכרות תחושות של אשמה, עצב, בושה וחרטה.

3 סימנים המעידים על צורך ממשי בקבלת טיפול רגשי להפרעות אכילה

ישנם מספר אלמנטים המאפיינים הפרעות אכילה של-ממש, שבמידה ואתם מזהים אותם בעצמכם או באנשים הקרובים לכם, מומלץ לפנות לקבלת טיפול רגשי להפרעות אכילה:

1. טקסיות – כאשר עניין האכילה הופך לטקסי, ומתפתחים הרגלים ודפוסים קבועים סביב הארוחות היומיות. אלו יכולים להיות מאופיינים בחיתוך מוגזם או בסידור מוגזם של המזון בצלחת ובטקסי היטהרות לאחר סשן של אכילה מרובה.

2. ירידה או עלייה קיצונית במשקל – הפרעות אכילה מאופיינות באכילה מוגזמת או במיעוט מוגזם בצריכת מזון. עלייה משמעותית במשקל בפרק זמן קצר או לחילופין ירידה משמעותית ומוגזמת במשקל מהווים תמרורי אזהרה.

3. דפוסי התנהגות קשים – אלו יכולים להיות דפוסים כגון הקאות, הימנעות מצריכת מזון ועיסוק אובססיבי בכל הקשור למזון וצריכתו. בנוסף גם תחושה של חוסר שליטה מוחלטת בצריכת המזון מבחינת כמות המזון, תדירות הצריכה וסוג המזון הנצרך.

שיטות טיפול בהפרעת אכילה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים

מספר סוגי טיפול פסיכולוגיים ופסיכותרפיים מתאימים לטיפול רגשי בהפרעת אכילה:

טיפול פסיכו-דינאמי – טיפול רגשי מעמיק ששואף למצוא את הסיבות השורשיות להישנותן וקיומן של ההפרעה איתה מתמודדים, לרבות הפרעות אכילה. באמצעותו עוזר המטפל למטופל לרכוש תובנות על עצמו ועל חייו, לרכוש כלי התמודדות עם רגשות שליליים ולפתור קונפליקטים בלתי-פטורים מהעבר.

טיפול רגשי CBT – טיפול ממוקד וקצר-מועד, שעוזר למטופל לזהות דפוסי חשיבה בעייתיים בהקשר לעצמו ובהקשר לסוגיית צריכת המזון, שמובילים בתורם ליצירת דפוסי ההתנהגות המזיקים המזוהים עם הפרעת האכילה. לאחר מכן הוא עוזר לו לשנות אותם ולדגול במקום זאת בדפוסים חיוביים ומועילים עבורו.

טיפול רגשי בהבעה ויצירה – טיפול שעושה שימוש בכלים אקספרסיביים, דרכם יכול המטופל להביע את עצמו באופן יצירתי, להתמודד עם המצוקות הרגשיות העומדות בבסיס הנפש שלו, לגלות כוחות נפשיים החבויים בתוכו, להעלות רגשות ותחושות מן התת-מודע ואל המודע ולשפר את הדימוי העצמי שלו.

טיפול רגשי בהפרעות אכילה תמונה

האם מטפלים בהפרעות אכילה בהכרח מתמחים בכל סוגי הפרעות האכילה?

מטפלים רגשיים בהפרעות אכילה הם אנשי מקצוע שרכשו ידע וניסיון בעולם הטיפול, כמו פסיכולוגים, פסיכיאטרים, מטפלים באומנות ועובדים סוציאליים. על מנת להתמחות באופן ספציפי בטיפול בהפרעות אכילה, לרוב יש לעבור התמחויות והכשרות נוספות.

מומלץ לבחור במטפלים המתמחים בהפרעה הרלוונטית, ויכולים להעניק טיפול ספציפי, כמו טיפול רגשי באנורקסיה, טיפול רגשי בהשמנה או טיפול באכילה רגשית אצל ילדים, וזאת בשביל להעלות את סיכויי ההצלחה של הטיפול. בנוסף לכך, כדאי לחפש המלצות על מטפלים רגשיים מוצלחים ומנוסים ולהיעזר ברשימת המטפלים הרגשיים הקיימת באתר.