טיפול רגשי קבוצתי

חיפשת מדריך בעברית על טיפול קבוצתי?
הגעת למקום הנכון.

טיפול רגשי קבוצתי איור

העיקרון המרכזי שעומד מאחורי טיפול קבוצתי

טיפול קבוצתי הוא טיפול הנערך במסגרת של קבוצת מטופלים, ועשוי לכלול מטפל אחד או יותר מכך. ישנן קבוצות בעלות כמות משתנה של משתתפים – לעיתים יותר ולעיתים פחות. במסגרת הטיפול ניתן ליישם טכניקות שונות וסוגי טיפול שונים, לרבות טיפול קוגניטיבי-התנהגותי וטיפול פסיכו-דינאמי.

העיקרון שעומד מאחורי קבוצות טיפוליות הוא שהקבוצה עצמה תורמת להתקדמות ולרווחה של כל פרט בה. המשתתפים יכולים להרגיש, אולי לראשונה, שהם לא לבד בעולם, ושהם לא היחידים שמתמודדים עם אותה הבעיה הספציפית. בנוסף, הם יכולים להתרשם מחוויות של אנשים אחרים וללמוד מהן ומהם, ולהכיר אנשים הדומים להם – ועוברים חוויות דומות. כך הם גם יכולים לרכוש נקודות מבט חדשות להתבוננות בעצמם ובמצבם.

טיפול קבוצתי מתאים לטיפול בקשת רחבה של סוגיות. בין הנושאים השונים הנפוצים בקבוצות טיפוליות, ניתן למצוא התמודדות עם אובדן, משברי נישואין, הפרעות חרדה, התפתחות אישית, גמילה מהתמכרויות, ניהול כעסים, הפרעות אכילה – ועוד. במסגרת הטיפול משתמש המטפל בטכניקות פרטניות וטכניקות קבוצתיות כאחד.

אילו אנשים יכולים להפיק תועלת מהשתתפות בקבוצה טיפולית?

קיימים נושאים ספציפיים שבהם יש יתרון לטיפול קבוצתי על פני טיפול פרטני, וזאת בשל האפשרות לממש את כלי הטיפול במרחב הקבוצה הטיפולית ממש במסגרתה. ביניהם יש לציין למשל התמודדות עם חרדה חברתית. כך יכול המטופל גם ללמוד וגם ליישם את מה שלמד בזמן אמת.

בנוסף מתאים הטיפול הקבוצתי לאנשים המתמודדים עם בדידות ואנשים שחשים שאין להם את מי לשתף בכל הקשור לסוגיה איתה הם מתמודדים. אנשים אלו ירוויחו רבות מהקירבה ומהאינטימיות שבהן מאופיינים מפגשים קבוצתיים.

באילו מקרים טיפול רגשי קבוצתי נחשב יעיל במיוחד?

לטיפול רגשי קבוצתי מספר יתרונות חשובים על פני טיפול פרטני, והוא יעיל במיוחד במקרים מסוימים:

• באמצעות טיפול קבוצתי יכולים המטופלים לספוג השראה ממטופלים אחרים בקבוצה ומסיפוריהם, לחוש שהם לא היחידים שמתמודדים עם הסוגיה וליצור קשרים חברתיים מועילים.

• כאשר מדובר בסוגיה כמו הפרעה חרדתית או פחד קהל, במסגרת קבוצה טיפולית ניתן לעבוד באופן ממשי על הטיפול בבעיה וליישם הלכה למעשה, בו-במקום ובו-בזמן, כלים שנרכשים במהלך הטיפול.

• טיפול קבוצתי לרוב עולה פחות מבחינה כלכלית ביחס לטיפולים פרטניים, וזאת כמובן בשל העובדה שמספר מטופלים משתתפים במימון מפגשי הטיפול.

דברים שכדאי לקחת בחשבון לפני שמתחילים טיפול קבוצתי

לטיפול קבוצתי יש גם חסרונות ביחס לטיפול פרטני, וחשוב להתייחס אליהם כאשר לוקחים החלטה בדבר שיטת הטיפול המתאימה למטופל:

• במסגרת קבוצות טיפוליות ניתנת פחות תשומת לב לכל פרט בקבוצה. יש לו פחות הזדמנויות להביע את עצמו ולשתף מחוויותיו האישיות, והאבחון והטיפול לא מתבצעים בהתאמה אישית אליו. בשל זאת, לעיתים יש צורך לשלב בין טיפול רגשי פרטני לבין טיפול רגשי קבוצתי בשביל להשיג את התוצאה המיוחלת.

• טיפול קבוצתי יכול להיות מאתגר עבור מטופלים שמתקשים לשתף או מתקשים לתקשר עם אנשים שהם אינם מכירים. הם עשויים להרגיש שלא בנוח לשתף את חברי הקבוצה וימנעו בשל כך מלקחת חלק פעיל בטיפול.

• מבחינת גמישות לוח הזמנים, כל מטופל נאלץ במידת-מה להתאים את עצמו לזמנים של הקבוצה כולה, ויש לו פחות השפעה על זמני המפגשים. אם הוא לא מסוגל להגיע למפגש מסוים, הוא עשוי לפספס אותו, בעוד שבמסגרת הטיפול הפרטני ניתן כמובן לקבוע מועד חלופי.

טיפול רגשי קבוצתי תמונה

איפה מוצאים קבוצות טיפוליות מומלצות בישראל?

מטפלים קבוצתיים הם מטפלים שעברו הכשרה בהנחיית או הדרכת קבוצות, בנוסף להשכלה, להכשרה ולניסיון שהם צברו בטיפול. לרוב מדובר בפסיכולוגים, פסיכיאטרים, פסיכותרפיסטים, מאמנים אישיים, עובדים סוציאליים ומטפלים רגשיים.

בעת בחירת המטפל, כדאי לשקול האם טיפול קבוצתי או טיפול פרטני הוא המתאים לכם ביותר, וזאת בהתחשב בסוגיה איתה אתם מתמודדים ובמרכיבי האישיות שלכם. לאחר מכן כדאי לחפש קבוצות טיפוליות מומלצות ולהתרשם מרשימת המטפלים הקבוצתיים הקיימת באתר.