בעיות חברתיות אצל ילדים

חיפשת מדריך בעברית על טיפול בקשיים חברתיים אצל ילדים?
הגעת למקום הנכון.

בעיות חברתיות אצל ילדים איור

קשיים חברתיים אצל ילדים

אחד הדברים המורכבים עבור ילד שמתחיל את דרכו בעולם הוא הפן החברתי. נורמות, נימוסים, עקרונות וערכים חברתיים נרכשים דרך החינוך במשפחה ובמסגרות ממוסדות וכן דרך התנסויות חברתיות לאורך החיים. אך ההתמודדות במצבים חברתיים היא לא קלה וגם לא תמיד טבעית.

הורים רבים מודאגים מכך שלילדיהם יהיו קשיים חברתיים, במיוחד בזמנים שלנו כאשר ילד דחוי עלול להיות קורבן לחרם או לבריונות ושיימינג (ולא רק באלימות פיזית, אלא בהתעללות מילולית בקבוצות וואטסאפ או פייסבוק) בלי שהוריו כלל יחשדו בדבר.

איך מזהים בעיות חברתיות אצל ילדים?

בכדי לזהות בעיות חברתיות אצל ילדים, שימו לב לאחד או יותר מהסימנים הבאים:

• אם הילד מנסה להתחמק מפעילויות חברתיות במסגרות חינוך שונות
• אם הילד מעדיף להישאר בבית או לצד הוריו במקום לשחק עם בני גילו
• אם הילד מנסה ליצור קשר עם ילדים אחרים אך לא מצליח לפתח עמם שיח
• אם הילד נמנע מסיטואציות חברתיות מיוחדות כמו אירועי כיתה, טיולים ומסיבות
• אם הילד חווה ריבים עם בני גילו (אם הוא מצוי בצד הבריוני או הקורבני)
• אם הילד נראה עצבני ומתוח לפני שנדרש להיות לבד עם בני גילו

כהורים, כדאי לשים לב במיוחד כשהילד נראה עצוב ומסוגר, ייתכן כי הוא חווה בידוד או חרם חברתי ותהיה דרושה התערבות מוקדמת. אל תחששו לשאול ובמקרה הצורך גם להתערב אם נראה שהדברים מחמירים ללא שליטה.

בעיות חברתיות בגיל הרך

כבר בגילאים מוקדמים ניתן לזהות בעיות חברתיות בגן הילדים, דוגמת פעוטות בני 4 ו-5 אשר מפגינים התנהגות קשה, סגירות וביישנות, מתבודדים מעבר לרגיל, מתקשים לחלוק בצעצועים או להשתתף במשחקים קבוצתיים.

גם הפגנות אלימות עלולות להתבטא בגיל הרך, בעיקר עם הכניסה למסגרת של גן חובה או טרום חובה, כאשר הילד מצוי בסביבת בני גילו במשך שעות רצופות ביום.

הסיבות לבעיות חברתיות אצל ילדים בגיל הגן הן רבות ויכולות לנבוע מעיכוב התפתחותי, קושי בביטוי עצמי ורגשי, מקרה טראומטי, קושי בהסתגלות למסגרת אשר נמשך ומחמיר, חוסר הבנה וקשיי תקשורת ועוד.

חשיבות הטיפול בקשיים חברתיים בגיל הרך

לפעמים נעדיף לחשוב כי קושי חברתי שצץ אצל פעוטות עתיד להיעלם ככל שיגדלו, אך זוהי תקוות שווא – מכיוון שבעיות חברתיות בגיל הרך עלולות להחמיר ככל שהילד יגדל וכך גם הטיפול בבעיות חברתיות יהיה מורכב וממושך יותר.

חשוב להתייעץ עם גורם מוסמך, לרוב פסיכולוג או פסיכולוגית ילדים, כדי לקבל חוות דעת מקצועית ולשמוע על אפשרויות הטיפול שיתאימו לגיל זה – כמו טיפול רגשי או פסיכותרפיה – המשלבים כלים לביטוי רגשי ולמיומנויות חברתיות.

בעיות חברתיות אצל ילדים תמונה

בעיות חברתיות בבית הספר

כשהילדים גדלים ומגיעים למוסדות החינוך, נכנסות לתמונה בעיות חברתיות בכיתה מתוך הצורך של הילד למצוא את מקומו במארג החברתי של הכיתה, כיחיד מול המורה, כיחיד מול קבוצת החברים או כיחיד מול בני המין השני.

חשוב להדגיש כי בעיות חברתיות אצל בנות נראות שונה מאוד מאשר בעיות חברתיות אצל בנים. למשל בן שיחווה קושי חברתי מול בנים עלול להיות דחוי בהפגנתיות, לא להיבחר למשחק הכדורגל או לספוג קללות ואף מכות.

לעומת זאת, קושי חברתי אצל בת עלול להיות לא גלוי בכלל. דחיה סמויה – מילים מתוחכמות, אי הזמנה למסיבות פיג'מות, התנהגות מעליבה שכלפי חוץ לא בולטת כ"לא בסדר" – היא הרבה יותר קשה לאיתור אך כואבת לא פחות.

לפיכך דרושה לא רק העירנות ההורית אלא התערבות של ממש בחיי הילד או הילדה, התעניינות, ניסיון לשים לב להתנהגות כנועה, להוטה לרצות או ביישנית, ולאתר כל גורם בעייתי שגורם לילד או לילדה לחוש חסרי ביטחון ולא רצויים.

דרכי טיפול בבעיות חברתיות אצל ילדים

מכיוון שילדים רבים חווים את הקושי החברתי במסגרת החינוכית, הרחק מהשליטה של ההורה, חשוב לערב את המחנכת או היועצת ולנסות לקבל תמונה שלמה יותר מהגורמים המקצועיים האחראיים על הילדים.

תחילה יש לבחון את ההתנהגות החריגה של הילד, לנסות לדובב אותו ולקבל ממנו את שמות הילדים שאיתם הוא מנסה להתחבר, או אלו שמקשים עליו ביצירת קשרים חברתיים באופן כללי. ולאחר מכן יש לדבר עם הגורמים החינוכיים הרלוונטיים ולשמוע מהם איך הבעיות החברתיות מתבטאות במסגרת ומה הם ממליצים לעשות.

כמו כן, מומלץ להתייעץ עם פסיכולוגית או פסיכולוג ילדים כדי לקבל חוות דעת מקצועית לגבי המיומנויות החברתיות של הילד, ובמקרה הצורך להמשיך לטיפול רגשי, טיפול באומנות, הדרכת הורים או כל דרך טיפולית אחרת שתוכל לאפשר לילד לרכוש כלים חברתיים ולהתפתח בצורה טובה יותר.