טיפול רגשי בדיכאון

חיפשת מדריך בעברית על שיטות טיפול בדיכאון?
הגעת למקום הנכון.

טיפול רגשי בדיכאון איור

מה חשוב לדעת לפני שמתחילים טיפול בדיכאון?

הפרעת דיכאון היא מההפרעות המכבידות והמזיקות ביותר לנפש האדם ואורח חייו – הדיכאון משבש את כל מישורי החיים של הסובלים ממנו ומפריע במידה רבה לתפקוד. הם מתקשים לחוש תחושות של הנאה או סיפוק, מאבדים תחושה של משמעות, סובלים מחרדה ומהפרעות בשינה ובתיאבון – ועוד. הדיכאון משבש את אורח חייהם הן של הסובלים ממנו והן של האנשים הקרובים אליהם.

טיפול רגשי בדיכאון מתבסס על פסיכותרפיה, משמע שיחות אישיות ותכופות במסגרת של מטפל-מטופל. בין סוגי הטיפול הרגשי המתאימים לטיפול בדיכאון ניתן לכלול טיפול פסיכו-דינאמי, טיפול רגשי CBT, טיפול פסיכואנליטי, טיפול DBT, טיפול רגשי באומנות וטיפול רגשי בעזרת בעלי חיים. על מנת לנחול הצלחה, יש חשיבות רבה להתאמת סוג הטיפול לסוג הדיכאון ודרגתו ולאישיות של המטופל.

האם טיפול רגשי מתאים לכל סוגי הדיכאון?

קיימים סוגים שונים של דיכאון שבהם יכול לעזור טיפול רגשי בדיכאון. ביניהם נכללים גם הסוגים הבאים:

טיפול בדיכאון קליני-מז'ורי – דיכאון חריף, שנמשך שבועות ואף חודשים שלמים, ופוגע בתפקוד של הסובלים ממנו באופן משמעותי. הם מתמודדים עם רגשות אשם, חרדה, עייפות, היעדר חשק ומתקשים לחוש כל הנאה. הפגיעה היא בעלת ביטויים קוגניטיביים, רגשיים ופיזיולוגיים כאחד.

טיפול בדיכאון לאחר לידה – דיכאון המתפתח בעיקר בקרב נשים, אך יכול להתפתח גם בקרב גברים, ומופיע לאחר לידת תינוק. הסובלים מתמודדים עם תחושות של עצב, הערכה עצמית נמוכה, נקיפות מצפון, תחושות ריקנות ותסכול ומתקשים לטפל באופן מעשי בתינוק, ולעיתים אף חוששים להישאר איתו לבד.

טיפול בדיסתימיה – דיכאון שתסמיניו בעלי עוצמה נמוכה יותר מדיכאון קליני, אך הוא ארוך-טווח. הוא מתמשך לרוב על פני שנתיים לפחות, והסובלים ממנו מתמודדים עם מצב-רוח ירוד, עייפות, הפרעות אכילה ושינה, ייאוש, דימוי עצמי נמוך – ועוד.

כיצד יודעים שהגיע הזמן להתחיל טיפול בדיכאון?

יש לפנות לטיפול בדיכאון כאשר התסמינים חוזרים על עצמם על פני תקופה ארוכה ולא מרפים, עוצמתם גבוהה, בלתי-שגרתית ובלתי מתקבלת על הדעת, וניכרת פגיעה בתפקוד ובאורח החיים, כמתואר בשורות הבאות:

עוצמת התסמינים – הפרעת דיכאון מכל סוג מלווה בתסמינים שעוצמתם גבוהה. לא מדובר בירידה קלה במצב-רוח או בחוסר חשק קליל, אלא בנסיגה מוחלטת ברווחה האישית ותחושה של חוסר עניין בחיים.

משך התסמינים – הפרעת דיכאון מאופיינת בתסמינים שמופיעים על פני מספר שבועות או יותר.

רמת הפגיעה באורח החיים – רמת הפגיעה באורח החיים ובאיכות החיים של המתמודדים עם דיכאון היא גבוהה מאוד. הם מתקשים לתפקד, לא מסוגלים לחוש הנאה, לא מתראים עם חברים ולעיתים גם לא הולכים לעבודה.

3 שיטות טיפול בדיכאון אצל ילדים, מתבגרים ומבוגרים

עולם הפסיכולוגיה מתמודד עם סוגיית הדיכאון כבר שנים רבות, וקיימות מספר שיטות טיפול רגשי יעילות בטיפול בסוגים שונים של דיכאון, לרבות:

1. טיפול רגשי CBT – טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מאתר דפוסי חשיבה והתנהגות שמשרישים תחושות של פסימיות, ערך עצמי נמוך, חוסר תקווה, ייאוש וחרדה ומחליף אותם בדפוסים חיוביים, בריאים ומועילים למטופל.

2. טיפול פסיכו-דינאמי – טיפול ששואף לאתר את הבסיס לקיום הדיכאון בנפש האדם, לרבות בתוך החלקים הבלתי-מודעים, על מנת לעקור את הבעיה מן השורש. זהו טיפול ארוך-טווח, המתייחס לסוגיות משמעותיות כגון דימוי עצמי, ויסות רגשי ומערכות יחסים, ומטרתו לחולל שינוי שורשי בנפש האדם ובדפוסי חשיבתו.

3. טיפול DBT – טיפול דיאלקטי-התנהגותי עוזר למטופלים לקבל את העולם הפנימי שלהם ואת החוויות הפנימיות שהם חווים כמו שהם – במקום להילחם בהם. לאחר הקבלה, הוא עוזר להם להכיר בדפוסי החשיבה וההתנהגות שמזיקים להם ועוזר להם לשנות אותם.

טיפול רגשי בדיכאון תמונה

מטפלים רגשיים המציעים טיפול בדיכאון בישראל

מטפלים רגשיים כגון פסיכולוגים, פסיכיאטרים ועובדים סוציאליים עברו הכשרה ספציפית במתן טיפול רגשי מוצלח להפרעות מצב-רוח, לרבות הפרעות דיכאון מסוגים שונים. על מנת להעלות את סיכויי הצלחת הטיפול, כדאי לבחור במטפל או מטפלת שמתמחים באופן ספציפי בשיטות טיפול בדיכאון.

בנוסף, מטפלים עובדים עם קבוצות גיל שונות, ומתמחים בעבודה איתן, לכן כדאי לבחור במטפלים המתמחים בהתאם לכך בטיפול רגשי בדיכאון אצל ילדים, בני נוער או מבוגרים. בנוסף, כדאי לחפש מטפלים בעלי המלצות ולהיעזר ברשימת המטפלים העשירה הקיימת באתר.