טיפול רגשי באומנות

חיפשת מדריך בעברית על טיפול באומנות?
הגעת למקום הנכון.

טיפול רגשי באומנות איור

3 מטרות מרכזיות של כל טיפול באומנות

טיפול באומנות עושה שימוש בטכניקות שונות של יצירה ואומנות במסגרת המפגשים המשותפים בין המטפל למטופל. לטיפולים מסוג זה יש 3 מטרות מרכזיות:

1. לאפשר למטופל להביע את עצמו באופן מופשט ויצירתי, ובפרט כאשר הוא מתקשה להביע את עצמו במילים.

2. להסיח את דעתו של המטופל מהתמקדות ישירה בבעיה, ולמקד אותו בעצם היצירה, כך שיוכל להבין טוב יותר מה הוא מרגיש וחווה.

3. למצוא פתרונות לסוגיות רגשיות, לחשוף כוחות נפשיים חבויים ולשפר את הבריאות הנפשית באמצעות היצירה ובאמצעות התובנות העולות ממנה.

האם טיפול רגשי באומנות מתאים רק לילדים ולבני נוער?

טיפול רגשי באומנות מתאים לכל הגילים, אך נעשה בו שימוש רב כשמדובר בטיפול רגשי לילדים ובטיפול רגשי לבני נוער.

לילדים צעירים לא תמיד יש את היכולת להביע את עצמם באופן מספק וברור באמצעות מילים בלבד, ולעיתים את הרגשות והתחושות שלהם קל להם יותר לבטא באמצעות יצירה מופשטת. לבני נוער יכולת הבעה עצמית גבוהה יותר, אך לעיתים קל להם להיפתח מבחינה רגשית באמצעות אומנות ויצירה.

באילו כלים אומנותיים עושים שימוש במהלך טיפול באומנות לילדים?

טיפול באומנות לילדים עושה שימוש בכלים אומנותיים כגון ציור וצילום. אפשרויות נוספות כוללות טיפול בשולחן חול, תיאטרון בובות, פיסול – ועוד. ישנם מטפלים באומנות המתמחים בטכניקות ספציפיות או במספר טכניקות בו-זמנית.

באמצעות טיפול רגשי באומנות לילדים ניתן גם לאבחן סוגיות רגשיות ונפשיות וגם לטפל בהן. המטפלים באומנות עושים שימוש במבחנים מסוגים שונים על מנת לאבחן בעיות רגשיות אפשריות, ובין המבחנים השונים ניתן לציין בין היתר את אלו המבוססים על שרבוט חופשי ועל אבחון ציורי משפחה.

טיפולים מסוג זה נמצאים בשימוש מתמיד בקרב מטפלים שונים ונמצאו פעם אחר פעם כיעילים מאוד הן באיתור הבעיה והן במתן פתרון עבורה. מקור העוצמה והדיוק שלהם טמון בכך שהם מתגברים על חוסר היכולת היחסי של הילד להביע רגשות מורכבים באמצעות מילים, וזאת בעיקר בשל שליטה חלקית בשפה.

במה ניתן לטפל באמצעות טיפול באומנות למבוגרים?

הטיפול הרגשי למבוגרים מתבסס לרוב על השיח בין המטפל למטופל, וזאת לאור היכולת הגבוהה של האדם הבוגר לתאר את הלך-הרוח שלו באמצעות מילים, והרתיעה של חלק מהמבוגרים להביע את עצמם באמצעים יצירתיים.

אף על פי כן, טיפול באומנות למבוגרים בהחלט נמצא בשימוש ומתאים לחלק מהאוכלוסייה. באמצעותו יכול המבוגר לרכוש תובנות מעמיקות בנוגע לרגשות הפועמים בקרבו, לפתח כישורי התמודדות עם קשיים ולשפר את איכות חייו. טיפול רגשי באומנות למבוגרים יכול לעזור להם להציף חוויות מודחקות, חסומות וטראומטיות מהתת-מודע.

באמצעות טיפול באומנות למבוגרים ניתן לטפל בחוויות טראומטיות, משברי נישואין וגירושין, משברים הקשורים לגיל, לטפל בתחושות של תקיעות וריקנות, בהפרעות נפשיות, בפגיעות קוגניטיביות ונוירולוגיות – ועוד.

טיפול רגשי באומנות תמונה

אילו הכשרות עוברים מטפלים באומנות בישראל לפני שמתחילים לטפל באנשים?

מטפלים באומנות עוברים הכשרות ספציפיות ומתקדמות, לרוב לאחר שהשלימו לימודים של תואר ראשון לכל הפחות. חלקם מגיעים במקור מתחום הפסיכולוגיה וחלקם מתחום האומנות – ועוברים השלמות בנושאי פסיכולוגיה ופסיכותרפיה. קיימים מטפלים באומנות המתמחים בטכניקות אומנותיות ספציפיות ואלו המסוגלים להשתמש במהלך הטיפול בטכניקות שונות, אך הם אינם חייבים להיות בעלי יכולת אומנותית בעצמם.

כמו בכל טיפול רגשי ופסיכולוגי, גם במקרה של טיפול רגשי בהבעה ויצירה יש חשיבות גדולה מאוד לקשר בין המטפל למטופל, וטיב הקשר ביניהם משפיע באופן ישיר על הצלחת הטיפול. במידה ולמטופל יש משיכה אומנותית ספציפית, כמו למשל לציור או לצילום, ניתן לבחור את המטפל באומנות או המטפלת באומנות בהתאם לכך. דרכים נוספות לבחור מטפלים באומנות הן באמצעות המלצות אישיות ובאמצעות רשימת המטפלים באתר.