טיפול רגשי CBT

חיפשת מדריך בעברית על טיפול בשיטת CBT?
הגעת למקום הנכון.

טיפול רגשי CBT איור

מהו המאפיין המרכזי של טיפול CBT?

טיפול CBT, הלא הוא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, עוסק בקשר הישיר שבין דפוסי חשיבה לדפוסי התנהגות, ומשלב בין רעיונות וטכניקות מגישת הטיפול הקוגניטיבי וגישת הטיפול ההתנהגותי. זהו טיפול ממוקד וקצר-מועד ביחס לטיפולים אחרים והוא איננו אורך זמן רב. משך הטיפול תלוי בסוג ובחומרת הבעיה ובטיב התקשורת בין המטפל למטופל.

אחד המאפיינים הבולטים של טיפול רגשי CBT הוא ההתמקדות בכאן ועכשיו – מטרתו לאתר דפוסי התנהגות וחשיבה שמזיקים למטופל, לפרום את הקשר ביניהם ולהחליף אותם בדפוסים טובים ומועילים. זהו טיפול פרקטי שאיננו עוסק בתהליכים מורכבים ובלתי-מודעים שאולי מתרחשים אצל המטופל, כמו שחותר לעשות הטיפול הפסיכואנליטי.

טיפול בשיטת CBT הוא טיפול פסיכותרפי קלאסי, שמתבסס על קשר ישיר, שקוף ופתוח בין המטפל למטופל ושיתוף פעולה מלא ביניהם. באמצעותו ניתן להעניק פתרון להפרעות חרדה, הפרעות אכילה, דיכאון, פוביות – ועוד.

מתי מומלץ לפנות לקבלת טיפול רגשי בשיטת CBT?

יש לשקול פנייה למטפל רגשי המתמחה בטיפול בשיטת CBT בכל מצב בו אדם מתמודד במשך תקופה ממושכת עם מחשבות טורדניות או עם דפוסי התנהגות שמזיקים לו, מורידים באופן ניכר מאיכות חייו ומונעים ממנו לחיות חיים פרודוקטיביים, מלאים ושלווים.

במידה ואדם לא מרגיש שהוא מצליח להתמודד עם הסוגיה הקיימת, טיפול רגשי CBT יכול לעזור לו להשיג פתרון מהיר וישיר תוך זמן קצר יחסית. בנוסף לפתרון הנקודתי, המטופל מסיים את סשן הטיפולים כשבאמתחתו ארגז כלים משמעותי, בו הוא יכול לעשות שימוש מועיל לכל אורך חייו.

טיפול CBT מעניק לילדים דרכי התמודדות חדשות ויעילות יותר

טיפול CBT יכול לפתור מגוון סוגיות שונות איתן עשוי הילד להתמודד, החל מבעיות משפחתיות וחברתיות, בעיות רגשיות, הפרעות במצב הרוח, הפרעות התנהגות, הפרעת קשב וריכוז (ADHD) ובחלק מהמקרים גם תופעות הנובעות מהימצאות על הספקטרום האוטיסטי. טיפול CBT לילדים כולל גם הדרכה להורים, ולעיתים גם לגורמים מקצועיים-דידקטיים המלווים את הילד, כמו גננות ומורים, במטרה לשלב כוחות עבור הווה ועתיד הילד והצלחת הטיפול.

טיפול רגשי CBT לילדים מעניק לילד את ההזדמנות לזהות רגשות ומחשבות שמזיקים לו, מפרים את שלוותו או מפריעים לו לתקשר עם בני גילו, ומעניק לו דרכי התמודדות שילדים, ולמעשה גם מבוגרים – לרוב אינם מכירים.

הבחירה בטיפול בשיטת CBT מתבררת פעמים רבות כחכמה מאוד, וזאת בשל העובדה שפתרון סוגיות התנהגותיות בגיל מוקדם, ורכישת כלי התמודדות פרקטיים, מסייעים לילדים להתפתח באופן נכון יותר ולהשיג את מטרותיהם בחיים. בנוסף לכך, לרוב קל יותר לעצב את התנהגותו של ילד צעיר מאשר של אדם מבוגר.

טיפול CBT מספק למבוגרים פתרונות פרקטיים ליישום מיידי

טיפול CBT פוגש מבוגרים בנקודות שונות בחייהם ומעניק להם פתרונות פרקטיים, כאלו שהם יכולים ליישם באופן מיידי – וגם להמשיך ליישם לכל משך חייהם. אלו יכולים להיות פתרונות למצוקות רגשיות שונות, כמו חרדה, סטרס ודיכאון, פתרונות לבעיות בחיי הנישואין, לאובדן, להתקפי זעם וקשיים בויסות הרגשי, להתמכרויות, ל-OCD – ועוד.

טיפול בשיטת CBT הינו טיפול קצר-מועד, שאינו אורך שנים, אלא מספר שבועות או חודשים לכל היותר, ולכן עשוי להתאים במיוחד לאנשים שמחפשים פתרון יעיל ומהיר לבעיה דחופה הקיימת בהווה. בנוסף לכך, מבוגרים רבים מרגישים שלוח הזמנים שלהם לא מאפשר להם להתמסר לטיפול ארוך-טווח, כמו טיפול פסיכואנליטי, ולכן טיפול רגשי CBT יכול להתאים להם כמו כפפה ליד.

באמצעות הטיפול יכול המבוגר לשפר באופן ניכר את אורח חייו ואת תחושת הרווחה האישית שלו, להתגבר על מכשולים ומשברים מסוגים שונים, להיות זמין יותר לקידום הקריירה ולטיפול בילדיו, ובשורה התחתונה – להיות מאושר ומסופק יותר.

טיפול רגשי CBT תמונה

המלצות אישיות על מטפלים בשיטת CBT

מטפלי CBT מוסמכים הם אלו שהשלימו הכשרה ספציפית במתן טיפול רגשי CBT, ולרוב מדובר בפסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, עובדים סוציאליים ומטפלים באומנות שבחרו להתמחות בטיפול זה. במידה ואתם חושבים שטיפול בשיטת CBT הוא אכן הטיפול האידיאלי עבורכם, מומלץ לחפש אנשי מקצוע שמתמחים באופן ספציפי בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי.

כשמדובר במטפלים בשיטת CBT, ישנה חשיבות מכרעת לטיב הקשר ורמת הכימיה בין המטפל למטופל, וזהו הפרמטר המרכזי והעיקרי בהצלחת הטיפול. במידה והמטופל לא מרגיש קשר טוב עם המטפל, מומלץ שינסה מטפל אחר. בבואכם למצוא מטפל CBT או מטפלת CBT, ניתן לבחור מטפלים על פי המלצות אישיות או להיעזר ברשימת המטפלים הקיימת באתר.