בעיות רגשיות בגיל הרך

חיפשת מדריך בעברית על טיפול בבעיות רגשיות בגיל הרך?
הגעת למקום הנכון.

בעיות רגשיות בגיל הרך איור

מדוע חשוב לטפל בבעיות רגשיות כבר בתקופת הגיל הרך?

בעיות רגשיות אינן נחלתן הבלעדית של אנשים בוגרים, וגם ילדים צעירים מאוד יכולים להתמודד איתן. מפאת מחסור ביכולת טובה דיה לבטא את עצמם באופן מילולי, ילדים צעירים יביעו את עצמם באופנים אחרים. בעיות רגשיות אצל ילדים בגיל הרך יבואו לידי ביטוי בין היתר בהרטבות לילה, בקשיים התפתחותיים, בהתפרצויות זעם ובכי ואף בנטייה לגילויי אלימות.

הגיל הרך הוא הגיל הטוב ביותר לפתור בעיות רגשיות, וזאת לפני שהן הופכות למוצקות, לפני שהן מוטמעות באישיות ובדפוסי החשיבה וההתנהגות של הילד הצעיר. אבחון וטיפול בזמן בקשים רגשיים יעזרו לילד להתפתח טוב יותר ונכון יותר, ולהפוך בהמשך חייו למבוגר אחראי, מתפקד, מסופק ומאוזן.

3 סוגי בעיות רגשיות, חברתיות והתנהגותיות אצל ילדים בגיל הרך

ישנם מספר סוגים של בעיות רגשיות בגיל הרך, ולכל אחד מהם אמצעי ביטוי משלו, בין אם הוא התנהגותי, תפקודי או רגשי. בין הסוגים הנפוצים ניתן לציין:

1. חרדת נטישה – חרדת נטישה מלווה את הילד הצעיר בשנותיו הראשונות, אך כאשר היא נמשכת זמן רב או מתרחשת בעצימות גבוהה, היא פוגעת באורח החיים שלו ושל הוריו ומגבילה אותם.

2. הפרעות אכילה – ילדים בגיל הרך עשויים לסרב לאכול באופן מלא או באופן חלקי, להפגין אכילה סלקטיבית באופן יוצא דופן, לאגור מזון בפה מבלי לבלוע או לחילופין לגלות גרגרנות ואכילת יתר.

3. הפרעות התנהגות בגיל הרך – ילדים צעירים לא תמיד יכולים לשלוט ברגשות שלהם ובעצמם. זוהי מיומנות שהם טרם רכשו לעצמם. מסיבה זאת, הם עלולים להביע בעיות רגשיות על ידי התפרצויות בכי וזעם ואף באמצעות אלימות פיסית או מילולית.

כיצד הורים יכולים לזהות בעיות רגשיות אצל ילדים בגיל הרך?

כהורים אוהבים, אתם ודאי שמים לב לדפוסי ההתנהגות של הילד ולאופן שבו הוא מתנהג, לרבות כל שינוי קטן וגדול שחל באופן ההתנהגות והתקשורת שלו. ילדים בגיל הרך לא מסוגלים לבטא רגשות מורכבים באופן יעיל באמצעות מילים, אלא באמצעות מעשים, חלקם בעלי אופי מוקצן או מוגזם על פניו.

הדרך הטובה ביותר לזהות בעיות רגשיות אצל ילדים בגיל הרך היא להבחין בשינויים משמעותיים וניכרים בהתנהגות שלהם לאורך זמן, ובפרט כשמדובר כמובן בשינויים מזיקים או בלתי-שגרתיים.

אילו מטפלים וטיפולים רגשיים מתאימים עבור טיפול בבעיות רגשיות בגיל הרך?

טיפול ניתן על ידי אנשי מקצוע שעברו הכשרה ספציפית בטיפול בילדים צעירים, וזאת לאחר שעברו הכשרה ורכשו ניסיון קודם בעולמות הטיפול והבריאות. לרוב מדובר בפסיכולוגים קליניים, עובדים סוציאליים, פסיכיאטרים, פסיכותרפיסטים ומטפלים רגשיים מסוגים שונים.

כשמדובר בבעיות רגשיות אצל ילדים בגיל הרך, הטיפולים יערבו לפחות בחלקם גם את ההורים, שצפויים לקחת חלק אקטיבי בטיפול. בין הטיפולים המרכזיים ניתן למנות טיפול דיאדי, טיפול במשחק והדרכת הורים.

בעיות רגשיות בגיל הרך תמונה

מה חשוב לבדוק לפני התחלת טיפול בבעיות רגשיות אצל ילדים בגיל הרך?

בבואכם לבחור מטפל רגשי או מטפלת רגשית לטיפול בילדכם, ישנם מספר פרמטרים חשובים שבהם כדאי להתחשב:

הכשרה – חשוב לתת העדפה ברורה למטפלים שעברו הכשרה ספציפית בעבודה עם ילדים בגיל הרך.

ניסיון – כדאי לתת העדפה למטפלים בעלי ניסיון מעשי בטיפול בילדים המתמודדים עם בעיות חברתיות או בעיות התנהגות בגיל הרך.

סוג ושיטת הטיפול – אם אתם מחפשים סוג טיפול מסוים, כמו טיפול דיאדי, ושיטת טיפול מסוימת, כמו טיפול רגשי משפחתי או טיפול רגשי בבית, מומלץ לחפש מטפלים שמעניקים אותם ואף מתמחים בהם באופן ספציפי.

המלצות – תמיד כדאי לתעדף מטפלים שמגיעים עם המלצות טובות מפציינטים קודמים.

רשימת המטפלים באתר – כמובן שאנחנו מזמינים אתכם לבדוק את רשימת המטפלים העשירה הקיימת באתר ולבחור מתוכה את איש או אשת המקצוע שלכם.